Brancheorganisatie Natte Horeca Nederland (NHN) vindt het niet te begrijpen dat gesubsidieerde organisaties als CAN en Stivoro 'voet aan de grond krijgen om als betuttelende kinderjufs de dienst uit te willen maken binnen de muren van horecaondernemers'.
Daarmee reageert NHN op de campagne van ruim dertig maatschappelijke organisaties om de versoepeling van het rookverbod in de horeca tegen te gaan.
Foutief
Volgens NHN, de branche- en belangenorganisatie van de kleine horeca in Nederland, treedt de antirooklobby voor de zoveelste keer naar buiten op basis van foutieve informatie.
"Zogenaamd treden zij op voor de gezondheid van het personeel - dat de kleine horeca veelal niet heeft - en voor de cafébezoekers - die niet verplicht zijn om binnen te stappen, maar zelf de keus maken."
Belastinggeld
NHN noemt het tevens krom dat volgens haar het belastinggeld dat de kleine ondernemer mede betaalt via sigaretten en sigaren, in de zakken terechtkomt van de stichtingen om weer te gaan procederen tegen de overheid om het rookverbod in stand te houden.
Marktwering
De belangenorganisatie zou dan ook graag zien dat horecaondernemers zelf mogen uitmaken welke maatregel in zijn of haar zaak het beste is. "Als de marktwerking aangeeft dat roken not done is, dan zijn horeca-eigenaren ondernemer genoeg om daar op in te spelen."
"Noch de ondernemer noch de cafébezoeker heeft een nanny nodig om dit te regelen."
Ongefundeerd
De onderbouwingen die de stichtingen gebruiken voor hun campagne, zijn volgens NHN ook ongefundeerd en vals. "Er is geen financiële steun van de tabaksindustrie aan de kleine horecaondernemer. Dit lijkt op pure stemmingmakerij."
Hyves-account Proost! Magazine
Gratis horecanieuwsbrief Proost! Magazine
Twitter-account Proost!
Magazine
& Horeca
Entree

