Dat 'Jan en alleman maar bier gaat brouwen' is geen goede zaak. Hierdoor zijn niet alle bieren die op de markt komen van goede kwaliteit en dat is schadelijk voor het imago van de kleine brouwerijen. Dat vindt Joyce van den Elshout, directeur van brouwerij Christoffelbier.
Zij zegt dit in een artikel in AdFundum. Doordat pilsbrouwers de laatste jaren steeds meer de focus op pils leggen, ontstaat er meer ruimte voor speciaalbieren. Kleine brouwerijen schieten daarom als paddenstoelen uit de grond.
Van den Elshout: Nadeel is wel Jan en alleman denkt bier te kunnen brouwen. Niet alle bieren zijn van goede kwaliteit waardoor kleine brouwerijen een slechter imago krijgen."
Groeikansen
Verder geeft de directeur in AdFundum aan dat vooral Brazilië en India groeikansen bieden voor speciaalbier. Ook is de markt voor speciaalbier vele malen groter 'dan een brouwer aan zou kunnen' en moet de speciaalbierdrinkende vrouw niet over het hoofd worden gezien.
"Mijn ervaring is dat als vrouwen in aanraking komen met speciaalbier ze dit vaak erg lekker vinden. Echter hier denken ze vaak niet aan aangezien speciaalbier en pils over een kam worden geschoren. Een mooie groeikans."
Verbeterpunten
Zowel kleine als grote brouwerijen zouden vast moeten houden aan hun principes, aldus Van den Elshout. "Blijf bij je core-bierproduct. Het ingaan op al die hypes leidt juist af van het eigen product en de kwaliteit. Bovendien laat je ook een visitekaartje achter op het imago van bier. En dat zouden we met zijn allen meer moeten bewaken en ook promoten."
Daarnaast zouden brouwers geen concessies aan grondstoffen moeten doen omwille van geld. "Dit leidt altijd tot een slechtere kwaliteit, het kan het biermerk serieus kapot maken."
Ten slotte zegt de directeur in AdFundum dat brouwerijen die gaan voor kwaliteit, ambachtelijk brouwen en niets geks doen op de lange termijn de winnaars zullen zijn.
Bron: AdFundum, via Bier.blog.nl.
Ook onze gratis horecanieuwsbrief ontvangen? Klik hier.
Twitter-account Proost! Magazine & Horeca Entree.

