Minister voor Jeugd en Gezin André Rouvoet en de Werkgroep Alcohol en Jongeren hebben vanmiddag een nieuw gezamenlijk logo gelanceerd: 'Geen 16? Geen druppel'. Doel van dit logo is om ouders en jongeren duidelijk te maken dat alcohol drinken onder de zestien jaar niet OK is.
Het logo zal gebruikt gaan worden door alle leden van de Werkgroep Alcohol en Jongeren en maakt duidelijk dat je voor je zestiende niet moet drinken. Uit onderzoek onder ouders en pubers in opdracht van het ministerie voor Jeugd en Gezin blijkt dat ouders relatief veel weten over alcohol en zich bewust zijn van de gevaren voor hun kinderen. Zij vinden het daarom belangrijk om hier grenzen aan te stellen. Toch blijkt het in de praktijk lastig om de wettelijke leeftijdsgrens van zestien jaar ook in het gezin tot de norm te maken.
Op dit moment zijn er allerlei andere initiatieven om ouders en jongeren te wijzen op de gevaren van alcoholgebruik door minderjarigen. Deze initiatieven zijn afkomstig van de overheid, gezondheidsinstellingen, sportverenigingen en bedrijfsleven zoals alcoholbranche, detailhandel en horeca. Er zijn zowel landelijke, regionale als lokale campagnes. Achter de schermen wordt veel overlegd om deze inspanningen zoveel mogelijk te coördineren. Deze samenwerking wordt nu ook zichtbaar gemaakt in de vorm van het logo: 'Geen 16? Geen druppel'.
Het logo zal te zien zijn op diverse landelijke, regionale en lokale websites, op flyers, posters en ander voorlichtingsmateriaal en als vervanging van de nu gebruikte slogan bij reclames voor zwak-alcoholhoudende dranken: 'Alcohol onder de 16 natuurlijk niet'. Het logo zal op tal van plaatsen terug te vinden zijn: op scholen, bij sportverenigingen, in uitgaansgebieden, in winkels, op televisie en in tijdschriften.

