Vanaf 1 januari 2012 moet overal het oude pinnen vervangen zijn door het zogeheten nieuwe pinnen. Maar dit kost horecaondernemers meer geld. 'Stilzwijgend krijgen alle horecaondernemers hierdoor een behoorlijke kostenverhoging door de strot geduwd.'
Dat zegt althans Ad Bolleman van Administratie & Belasting Gilde. Het verwerken van de pintransacties ging tot nu toe volledig automatisch. "Bij Maestro-transacties is automatische verwerking echter niet meer mogelijk", spreekt Bolleman zorgelijk uit.
"Dit betekent dat wij alles handmatig moeten boeken. Een beetje raar in tijden van verregaande automatisering, maar het is echt zo."
Enkele uren
Voor een gemiddelde horecaonderneming kost dit elke maand minstens 1 uur extra personeelsinzet, beweert Bolleman. Bij grotere horecazaken kan dit oplopen tot enkele uren.
"Houd er dus rekening mee dat hierdoor onze facturen omhoog zullen gaan. Als u zelf de administratie doet zullen uw eigen medewerkers meer tijd nodig zullen hebben voor het verwerken van de bank."
"Stilzwijgend krijgen alle horecaondernemers en detaillisten hierdoor een behoorlijke kostenverhoging door de strot geduwd."
Oplossing
Bolleman vreest dat er niet veel te doen is aan deze ontwikkeling. "We hebben met een paar grote banken contact gehad maar krijgen geen signalen dat men dit als probleem ervaart. Ook kan niemand ons vertellen of er al gewerkt wordt aan een oplossing. "
Mocht de bank niet in actie komen dan zouden de leveranciers van administratieve software dit probleem volgens Bolleman kunnen oplossen door hiervoor hun software aan te passen.
AFAS
"Wij hebben deze vraag enige tijd geleden neergelegd bij de helpdesk van AFAS en daar was men zich nog niet bewust van het probleem. En dus was men ook niet bezig met een oplossing."
Door media-aandacht voor het probleem hoopt Bolleman dat er actie ondernomen gaat worden.
[Update]
Currence, de club die achter het nieuwe pinnen zit, heeft naar aanleiding van dit artikel aan Bolleman telefonisch bevestigd dat zijn angst waar is. Het is een Europees systeem en daar kunnen de Nederlandse banken niks aan doen.
Het probleem is nu dus alleen op te lossen door de softwareleveranciers. Bolleman zegt AFAS achter de broek aan te gaan zitten.

