Branchenieuws

Nog steeds meest bezuinigd op uitgaan

Door de economische crisis bezuinigt de Nederlander het meest op zijn restaurantbezoek en ander uitgaan. 40 procent zegt minder vaak naar het restaurant te gaan, 5 procent zegt een goedkoper alternatief te zoeken. In maart was dit samen ook 45 procent, in juni was dit nog 47 procent.

Dit en meer blijkt uit de driemaandelijkse Nationale Crisismeter van Intomart GfK en Goedemorgen Nederland (zie pdf-bijlage). Als gekeken wordt naar het uitgaan, zegt 39 procent dit minder vaak te doen en 5 procent een goedkoper alternatief te zoeken (samen 44 procent). In maart was dit samen nog 37 procent, in juni was dit nog 39 procent.

Na restaurantbezoek en uitgaan wordt nog het meest bezuinigd op de schoonheidsspecialiste, kleding en tijdschriften.

Minst bezuinigd
Het minst wordt bezuinigd op de ziektekostenverzekering (9 procent tegenover 8 in maart en 6 in juni), sporten & fitness (22 tegenover 19 in maart en 22 in juni) en de dagelijkse lichaamsverzorging (24 procent tegenover 17 in maart en 20 in juni).

Grotere uitgaven
Als gekeken wordt naar de grotere uitgaven die de consument momenteel doet, wordt het meest bezuinigd op een nieuwe koopwoning, een nieuwe/andere auto en het huwelijk. Het minst wordt hierin bezuinigd op de wasmachine/droger/vaatwasser, het kabel- en internetabonnement en het abonnement voor de sportclub.

Bestrijders crisis
Verder blijkt uit het onderzoek dat de consument Barack Obama op één zet als gevraagd wordt wie het beste de kredietcrisis bestrijdt. Hij krijgt een gemiddelde 6,7 (tegenover een 7,1 in maart én juni). Daarna volgen de ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (6,1 tegenover een 6,1 in maart en 6,2 in juni) en de Nederlandse regering (5,9 tegenover een 6,3 in maart en 5,6 in juni)).

Hekkensluiters zijn de verzekeraars die in Nederland opereren (5,1), de banken die in Nederland opereren (5,2) en de grote ondernemingen (5,4).

Klik hier voor het complete onderzoek.