In Nederland werken winkeliers, horecabedrijven en tankstations al enkele jaren samen met de banken om het pinnen te stimuleren. En ondanks dat vrijdag 10 december voor de tweemiljardste keer werd gepind, gebeurt dit vooral nog te weinig in de horeca en op de markt.
Met de groei van het aantal pinbetalingen, daalt immers de hoeveelheid contant geld in de kassalades en dit bevordert veiligheid en gemak.
Kleine bedragen
Henk Kok, directeur Detailhandel Nederland: "We zien dat sommige consumenten zich nog generen voor het pinnen van kleine bedragen. Dat is echt niet nodig: winkeliers, horeca en benzinestations hebben echt liever pinnen dan contant, ook voor een vergeten boodschap of een kleine aankoop."
"Wij hebben het pinnen de laatste jaren actief gestimuleerd. Daarom zijn we extra trots op het resultaat van de tweemiljardste pinbetaling in één jaar en dan moeten de kerstverkopen nog beginnen.”
Horeca
"Veertig procent van alle betalingen (rond de zeventig procent van de omzet) wordt gepind. Er wordt nog te weinig gepind op bijvoorbeeld de markt en in de horeca. Daar staan gelukkig wel steeds meer pinautomaten, maar consumenten moeten er blijkbaar nog aan gewend raken dat ze ook daar kunnen pinnen.
Het RTL4-televisieprogramma Koffietijd besteedt sinds maandag 13 december tot aan de kerst iedere dag aandacht aan de 'Pinner van de dag'.
Hyves-account Proost! Magazine
Gratis horecanieuwsbrief Proost! Magazine
Twitter-account Proost!
Magazine

