Geheel tegen de trend in kan brouwerij Duvel Moortgat terugkijken op een geslaagd jaar 2008. Dat blijkt uit de jaarcijfers, die eind vorige week zijn gepubliceerd.
Duvel groeit en om die groei te bestendigen heeft Duvel Moortgat opnieuw in belangrijke mate de productiecapaciteit uitgebreid en ook enkele nieuwe bieren gelanceerd. Vrijwel alle merken van de groep tekenden een verdere groei op in de meeste markten. In Nederland steeg de omzet met 16%, dankzij sterkere prestaties van alle merken. Duvel doet het zowel in de horeca als in de warenhuizen beter.
De geconsolideerde omzet van Duvel Moortgat als geheel steeg met 15,5%. Dit betekent een toename met 80% in de voorbije vijf jaar. Sinds de beursgang in 1999 is de geconsolideerde omzet met 168 % gestegen. Deze forse groei is het resultaat van de strategie die de groep consequent volhoudt, en die gebaseerd is op twee pijlers: gecontroleerd werken aan de uitbouw van de merken in de bestaande markten, en geografische expansie.
Bovendien breidde Duvel in 2008 haar merkengamma uit. Allereerst werd de overname van het failliete Liefmans een feit. Duvel wil dit sterke merk stapsgewijs opnieuw opbouwen. Verder werd op 1 juli Vedett Extra White gelanceerd, het zusterbier van Vedett Extra Blond. Dit authentieke witbier wordt gebrouwen met de meest uitgelezen grondstoffen en ondergaat een tweede hergisting, zowel op fles als op vat. Houblon Chouffe, met zijn sterke hopsmaak, is sinds 2008 ook beschikbaar in de Europese landen. Voorheen werd het enkel in de Verenigde Staten op de markt gebracht.

