Nederlanders zijn een stuk ondernemender geworden. Daarbij laten ze zich zelden leiden door rolmodellen uit de media.
Dat staat in het EIM-rapport 'Global Entrepreneurship Monitor (GEM) 2010 The Netherlands'. Daaruit blijkt dat Nederland voor het eerst een koppositie heeft ingenomen als het aankomt op ondernemerschap in de EU-landen.
Van alle hoogontwikkelde economieën in het GEM-onderzoek bezet Nederland nu de vijfde plaats wat betreft nieuw ondernemerschap, vlak achter de Verenigde Staten. Amper 10 jaar geleden was de GEM-index van Nederland nog niet de helft van die van de Verenigde Staten.
Aantrekkelijk
Ook volgens andere GEM-indicatoren is Nederland in de afgelopen 10 jaar ondernemender geworden. Vergeleken met 2001 beschouwen nu meer Nederlanders ondernemerschap als een aantrekkelijk loopbaanperspectief. Op dit punt bezet Nederland inmiddels zelfs de eerste plaats in een groep van benchmarklanden.
Verder nam het percentage Nederlanders (18-64 jaar) dat denkt de vereiste kennis, expertise en vaardigheden te hebben om een eigen bedrijf op te richten, toe van 37 procent in 2001 tot 46 procent in 2010.
Rolmodellen
Het onderzoek geeft ook inzicht in het belang van ondernemende rolmodellen. Bij 1 op de 3 nieuwe ondernemers heeft een andere ondernemer of een ander bedrijf invloed gehad op de beslissing om een eigen bedrijf op te richten.
Als rolmodel fungeren vrijwel uitsluitend ondernemers of bedrijven uit het eigen netwerk van de aanstaande ondernemer en zelden iconen die bekend zijn uit de media.
Zelfversterkend
In de afgelopen jaren is door de groei van het aantal ondernemers het aanbod van ondernemende rolmodellen sterk toegenomen. Ook op dit punt is er dus een zelfversterkend mechanisme op gang gekomen waardoor Nederland steeds ondernemender wordt.
Bron: EIM.
---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

