Branchenieuws

Onderzoek restaurantkeuze en -gedrag gasten

Professionele recensenten hebben maar weinig invloed op restaurantkeuzes. Mond-tot-mondreclame blijft het allerbelangrijkste.

Dat en meer blijkt althans uit een enquête van Smulweb waaraan meer dan drieduizend 'Smulwebbers' meededen. Achteraf is gecontroleerd op geslacht, leeftijd en provincie om te kijken of het onderzoek representatief genoeg was, aldus Smulweb. Het onderzoek is gehouden naar aanleiding van de lancering van de Nationale Restaurantgids.

Hoe vaak
De meeste Nederlanders (44 procent) gaan 1 of 2 keer per maand uit eten. Daarna volgt 4 tot 6 keer per jaar (31 procent). Het minst gaan Nederlanders nooit uit eten (1 procent), gevolgd door meerdere keren per week (4 procent).

Aanleiding
De aanleiding om uit eten te gaan is bovenal 'zomaar, geen speciale aanleiding nodig' (51 procent). Daarna volgen 'om met vrienden bij te praten' (22 procent) en 'om iets te vieren' (18 procent). Het minst wordt uit eten gegaan om zakelijke contacten te spreken (1 procent).

Beoordeling
De meeste 'Smulwebbers' beoordelen een restaurant op de gerechten en kaart (35 procent). 24 procent lette vooral (ook) op de bediening en 18 procent liet (vooral ook) de prijs meewegen. Daarna volgen de locatie (dicht bij huis) en parkeerfaciliteit (9 procent), het interieur (8 procent), het gebruik van biologische producten en de vegetarische mogelijkheden (beide 2 procent). Hekkensluiter is de aanwezigheid van kinderfaciliteiten met 1 procent.

Met wie
De meeste ondervraagden gaan uit eten met hun partner (52 procent). Daarna volgen het/de gezin/familie (25 procent), vrienden (21 procent), collega's en zakenrelaties (beide 1 procent).

Speciale kleding
Als gevraagd wordt of het uiterlijk meer aandacht krijgt zodra een etentje op de planning staat, antwoordt 48 procent: 'Ja, ik kies soms voor speciale kleding maar niet altijd'. 33 procent zegt 'Ja, ik trek altijd iets netjes of extra feestelijks aan' en 18 procent zegt nooit zich speciaal aan te kleden voor een restaurantbezoek.

Welk restaurant
Het restaurant wordt voornamelijk gekozen door aanbevelingen van vrienden (65 procent). Ook naar wat andere bezoekers zeggen in de media (27 procent) wordt geluisterd. Professionele recensenten in de media hebben veel minder invloed (8 procent). Slechts 1 procent gaat ergens heen omdat er ook bekende Nederlanders komen.

Variatie

Het gros van de geënquêteerden (78 procent) bezoekt meestal zijn vaste adres, maar probeert ook nieuwe restaurants. Zestien procent maakt er een punt van nieuwe restaurants uit te proberen, terwijl zeven procent doorgaans naar het restaurant gaat waar hij erg tevreden over is.

Favoriete keuken
De Franse (42 procent) en Italiaanse/Spaanse/Portugese (36 procent) keuken is het meest geliefd bij de 'Smulwebbers'. Daarna volgen de (Zuidoost-)Aziatische (14 procent) en de Hollandse Pot (6 procent). Het minst geliefd is de Turkse/Marokkaanse (1 procent), gevolgd door de Oost-Europese (2 procent), Zuid-Amerikaanse (2 procent) en Indiase (3 procent).

Bijkomstigheid

De meest prettige bijkomstigheid van uit eten gaan, is volgens de ondervraagden nieuwe gerechten en smaken proeven (45 procent). Daarna volgen 'eindelijk tijd voor elkaar en een goed gesprek' (25 procent), 'ik hoef zelf niet te koken' (15 procent), 'inspiratie voor nieuwe gerechten' (12 procent) en 'ik hoef niet af te wassen' (3 procent).

Uitgave
De gemiddelde uitgave per restaurantbezoek per persoon is bovenal maximaal 40 euro (29 procent), op de voet gevolgd door maximaal 50 euro (28 procent). 19 procent geeft meer dan laatstgenoemde bedrag uit. Slechts 4 procent doet het rustig aan en besteedt maximaal 20 euro.

Niet gaan
De belangrijkste reden om niet uit eten te gaan is dat het te duur is (43 procent). 26 procent gaat (soms) niet omdat het er geen tijd voor heeft, 16 procent vindt zelf beter kunnen koken een goede reden om thuis te blijven, 12 procent gaat alleen met speciale gelegenheden uit eten en 3 procent kan simpelweg geen oppas regelen.


Ook onze horecanieuwsbrief ontvangen? Klik
hier.