Fietsers en wandelaars creëren steeds vaker thuis online hun eigen route of maken gebruik van routes die door anderen zijn ontwikkeld en beoordeeld. Daar staat dan automatisch toeristische informatie bij. De horeca kan hier perfect op inspelen.
Dat schrijft Pretwerk. De gemaakte of gekopieerde routes gebruiken mensen om ze te printen of over te zetten naar hun gps-apparaat of smartphone.
Routeyou
De website Routeyou.com bijvoorbeeld ontvangt inmiddels meer dan een half miljoen bezoekers per maand. Deze website is typisch voorbeeld van waar horeca- en recreatieondernemers zichzelf op de kaart kunnen zetten.
Ten eerste moet het bedrijf op de kaart komen te staan; het maakt zodoende een locatie (poi) aan. Daaraan kan specifieke informatie worden toegevoegd zoals foto's en links.
Vervolgens kan de ondernemer zelf een route creëeren die langs zijn bedrijf gaat én deze desgewenst op zijn eigen website zetten.
Toekomst
Routeyou werkt ook met themaroutes die bijvoorbeeld betrekking hebben op natuur, gastronomie, onverhard, rolstoelgeschikt, grappig en crimineel. Verder wordt momenteel gewerkt aan een applicatie die toeristische informatie voorleest.
Als een gebruiker dan langs een bezienswaardigheid loopt, vertelt een stem meer over de achtergrond hiervan.
Bron: Pretwerk.

