Branchenieuws

Onveilig gevoel bij storten contant geld

Bijna één op de drie (horeca)ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) voelt zich niet veilig als hij geld naar de bank brengt of cash aanwezig is op de werkvloer. Toch kiest het merendeel ervoor zelf geld af te storten en ontmoedigen ze consumenten niet om contant af te rekenen.


Nog steeds wordt binnen het mkb meer dan de helft van de transacties onder de twintig euro contant afgerekend. Dat blijkt althans uit het 'Veilig met cash'-onderzoek van G4S.

Meer gemak
Gemak voor de consument is voor veel kleine ondernemers doorslaggevend in hun beslissing om cash te accepteren als betaalmiddel. De consument moet kunnen kiezen voor een elektronisch betaalmiddel maar moet desgewenst ook met contant geld terecht kunnen, vindt bijna de helft (48 procent) van de ondervraagden.

Nadelen
Deze gedachte wordt niet teniet gedaan door de nadelen die contant geld meebrengt: de kans betaald te worden met vals geld en de kans slachtoffer te worden van diefstal, een overval in de winkel of tijdens het afstorten.

Overigens verwijzen retailers significant vaker naar deze nadelen dan ondernemers uit de horeca-, recreatie- of verzorgingsbranche.

Storten
Ondanks dat retailers de nadelen duidelijk in het vizier hebben maken zij nog beperkt gebruik van oplossingen om de risico’s die verbonden zijn aan contant geld terug te dringen. Zo stort 76 procent van de mkb'ers nog steeds zelf het contant geld af of laat dit door een medewerker doen.

Meer dan de helft van de ondernemers geeft aan dit minimaal eens per week te doen bij de bank (56 procent). Het gaat in dit geval voornamelijk om bedragen tot duizend euro (48 procent) of bedragen tussen de duizend en 2.500 euro (29 procent).

Waardetransport
Meer dan een derde (37 procent) haalt nog zelf wisselgeld op bij de bank. Van een veiliger alternatief zoals waardetransport wordt nog weinig gebruik gemaakt: slechts vier procent zet deze oplossing in.

Ondanks dat veel van de mkb'ers de voordelen inzien van waardetransport, bestempelen zij deze methode nog vaak als een te dure.

 

Twitter-account Proost!
Facebook-pagina Proost!
Hyves-account Proost!
Gratis horecanieuwsbrief
Proost!