Branchenieuws

Ophef rond Hefeweiss

Het op Duitse leest geschoeide weizenbier zit al enkele jaren in de lift. Toch leidt dat er volgens het Centraal Brouwerij Kantoor niet toe dat er meer speciaalbier wordt geconsumeerd, ten koste van pils. Volgens het CBK vindt er alleen een verschuiving plaats binnen het segment speciaalbier. Rick Kempen van Bier & Co bestrijdt dat.

Weizenbier is genoemd naar het Duitse woord voor tare, 'Weizen', en heeft dus niets te maken met het Nederlandse en Belgische witbier, dat anders wordt gebrouwen en zo heet vanwege de kleur. Ook is aan witbier smaak toegevoegd in de vorm van kruiden, koriander en sinaasappelschillen. Het van oorsprong Duitse Weizenbier wordt gemaakt zonder deze toevoegingen.

Er zijn ook hybride Weizenbieren, zoals het Weizener van Hertog Jan, waaraan wel degelijk koriander en sinaasappelschillen zijn toegevoegd. Hoe dan ook, dit Weizener en het Weizenbier van Grolsch neemt samen met het Hefeweissbier van Weihenstephaner een steeds groter deel van de bierconsumptie voor zijn rekening.

Jack van Hoek van het Centraal Brouwerij Kantoor zei onlangs tegenover horecavaktv.nl dat speciaalbieren goed zijn voor 8 procent van de bierconsumptie in Nederland en dat dit percentage volgens hem tamelijk stabiel is. Trends gaan niet ten koste van pils, maar van andere speciaalbieren.

Rick Kempen van Bier & Co bestrijdt dat: "Het aantal speciaalbierkranen in de horeca wordt steeds verder uitgebreid en in een aantal bedrijven wordt al meer speciaalbier verkocht dan pilsener, en die trend lijkt door te zetten."