De ondernemingsraad van Golden Tulip vindt het stuitend dat in diverse media zo uitgebreid over faillissement wordt gepraat, zonder dat er aandacht is voor wat dit betekent voor de medewerkers.
De hotelketen vroeg onlangs surseance van betaling aan; diverse, andere hotelketens gaven aan wel interesse te hebben in (gedeeltelijke) overname.
Verkeerde toon
De ondernemingsraad (or) stoort zich nu dan ook vooral aan de toon die gebezigd wordt. "Personeel en leiding van de hotels maar ook van het regiokantoor in Amersfoort, hebben part noch deel aan de situatie waarin Golden Tulip nu verkeert", aldus een woordvoerder. "De problemen zijn veroorzaakt door verkeerde inschattingen en besluiten op holdingniveau waar nu de wrange vruchten van geplukt moeten worden."
Dringend beroep
De or doet daarom een dringend beroep op alle partijen om bij alle besprekingen, beslissingen en berichtgeving rekening te houden met de medewerkers. "Medewerkers die zich vaak al vele jaren met hart en ziel voor 'hun' hotel inzetten. Medewerkers die zich nu, ook met het oog op de economische crisis, terecht zorgen maken over hun toekomst."
Volgens de or dienen partijen zich ook te realiseren dat de hotelbusiness staat of valt met de inzet en houding van het personeel. "Partijen moeten zich realiseren dat zonder personeel een hotel slechts een verzameling kamers is. Het zijn de medewerkers die het verschil maken.
Maatregelen
De or heeft zich al voorgesteld bij de bewindvoerder. Op de eerste plaats om op de hoogte te blijven van de gang van zaken. Daarnaast omdat er mogelijk maatregelen getroffen (gaan) worden die aan de or ter advisering voorgelegd dienen te worden. "En het is van belang de medewerkers tijdig en volledig te informeren over de stand van zaken, juist in deze moeilijke tijd."
Ondanks alle negatieve berichtgeving, was er ook nog een positief bericht: de hotels van Golden Tulip draaien, ondanks de financiële problemen bij het moederconcern, gewoon door.

