Het Trimbosinstituut voor verslaving start twee alcoholcampagne die erop gericht zijn het alcoholmisbruik onder jongeren tegen te gaan. Pierre Wind is daarbij een belangrijke aandachttrekker.
In samenwerking met topkok/foodstylist Pierre Wind heeft het Trimbosinstituut de jongerencampagne Pierre kan het shaken ontwikkeld, om het imago van de alcoholvrije alternatieven bij jongeren en hun vrienden in positieve zin te veranderen. Daarnaast loopt de oudercampagne Voorkom alcoholschade bij uw opgroeiende kind, die nu voor het derde achtereenvolgende jaar wordt uitgevoerd. Deze campagne geeft ouders concrete tips hoe ze de alcoholopvoeding het beste inhoud kunnen geven. Beide campagnes worden gefinancierd door het ministerie van Jeugd en Gezin en VWS.
Volgens Pierre Wind drinken jongeren zoveel alcohol omdat er nauwelijks een interessant aanbod van alcoholvrije alternatieven is. Hij ontwikkelde daarom Happy drinks, spannende alcoholvrije alternatieven voor thuis en in de horeca: Kracht (rock & roll drankjes), Love (gebaseerd op de Chinese kruidenleer), Sociaal (dranken die je samen maakt en drinkt) en Vreemd (mondsamentrekkende smaaksensaties).
Via www.yourmainstage.nl start de alcoholvrije 'koktailwedstrijd' Pierre kan het shaken. Jongeren worden uitgedaagd om de Happy drinks van Pierre uit te breiden door recepten te bedenken en Pierre te overtreffen in creativiteit en smaakexperimenten.
De oudercampagne Voorkom alcoholschade bij uw opgroeiende kind maakt ouders bewust van de invloed die ze hebben op het alcoholgebruik van hun kind. Van 23 november tot 21 december zijn er nieuwe tv- en radiocommercials. In een speciale alcoholspecial die gemaakt is met J/M pubers kunnen ouders verhalen, feiten en tips lezen over alcoholopvoeding. De uitgebreide informatie is ook terug te vinden op www.alcoholinfo.nl.

