De Nederlandse uitgaansscene is disco-moe. Er vindt een verschuiving plaats in de clubscene van grootschalig en individueel naar kleinschalig en sociaal. Jongeren van nu houden van afwisseling; iedere week ergens anders is uitdagend. Ze halen plezier uit innovatie en spanning.
Dat zegt Maxime Rooijmans, projectmanager bij het Amsterdamse jongerencommunicatie-adviesbureau Young Works, in Metro. In de weekends winnen vooral de goedkope en telkens van locatie wisselende pop-upparty’s het van de traditionele discotheek.
Inseinen
Het publiek van deze veelal professioneel gecaterde feesten wordt kort van tevoren via Twitter, Facebook, sms of per gemailde flyer ingeseind over in welk gebouw of op welke boot er feest is en welke dj’s er komen.
Geld sparen
De generatie Y, jongeren die geboren zijn tussen 1980 en 1990, vindt dit soort feesten weliswaar leuker dan de klassieke disco, maar spaart ook geld - gemiddeld achttien euro per week - om af en toe met vrienden een groot festival te kunnen bezoeken, zoals Dance Valley, Awakenings en Mysterieland.
Raves
Afgelopen zomer werden door heel het land ook nog tientallen raves georganiseerd: clandestiene (techno)avondjes in de buitenlucht - veelal onder viaducten, bruggen en op stranden - waar je je eigen drank mee naartoe mag nemen.
Mobieler
"Het aanbod van één- en meerdaagse festivals, dorps-, zaal- en tentfeesten, vaak met bekende artiesten, is enorm", zegt Guido Verschoor van horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners tegen Metro.
"Verder zijn jongeren veel mobieler geworden. Ze stappen makkelijk in de auto om ergens heen te gaan."
Spiraal
Verschoor bespeurt dat steeds meer disco’s moeite hebben uit hun neerwaartse spiraal te komen. "Waar ik echt van schrok was dat er dit jaar voor het eerst ook een aantal grote discotheken zijn omgevallen."
Bron: Metro.
Hyves-account Proost! Magazine
Gratis horecanieuwsbrief Proost! Magazine
Twitter-account Proost!
Magazine
& Horeca
Entree

