Branchenieuws

Professionaliteit restaurants helpt Just-Eat

Het gaat Just-Eat.nl voor de wind. De professionaliteit van de Nederlandse restaurants draagt hieraan bij.

In de verschillende landen waar de online maaltijdservice Just-Eat actief is, ziet ze groeipercentages van vijftig tot tweehonderd procent. In Nederland is het aantal bestellingen van Just-Eat.nl het afgelopen jaar verdubbeld en wordt er een omzet van zo’n 35 miljoen euro verwacht in 2010.

Vanaf september breidt de maaltijdservice uit naar Spanje; in 2011 wil ze doorgroeien naar onder meer Italië, India en Brazilië. Verder lanceert Just-Eat in september een applicatie voor de iPhone.

Europa
In Europa heeft Just-Eat momenteel driehonderd medewerkers in dienst, behandelt ze dagelijks tienduizenden bestellingen en verwacht ze tegen het einde van dit jaar uit vijftienduizend restaurants te kunnen putten.

Professioneel
Nederland is volgens Laurens Groenendijk, managing director Just-Eat Benelux en lid van het internationale managementteam, een relatief geprofessionaliseerde markt in vergelijking met het buitenland.

"Doordat de bezorgrestaurants in Nederland al op een professioneel niveau werken, is de communicatie een stuk makkelijker dan in andere landen. Hierdoor kunnen we makkelijker onderzoeken en testen hoe wij de restaurants kunnen ondersteunen met extra service en advies om hun business, en dus de bezorgmarkt, nog professioneler te maken."

Experiment
Zo werd in Nederland met succes geëxperimenteerd met een programma waarbij restauranthouders een Smart konden leasen en startte Just-Eat met het aanbieden van bezorgbrommerverzekeringen.

"Met name in de winter, toen de wegen een tijd lang minder goed begaanbaar waren, nam de aanvraag voor Smarts enorm toe. Het is voor restauranthouders in deze branche uitermate belangrijk dat hun bezorgvoertuigen in orde zijn. Het aantal bestellingen dat bezorgd moet worden, is namelijk al snel tachtig procent van de omzet."

Verder nam Just-Eat eerder de productie van pizzadozen en menukaarten uit handen van restauranteigenaars.

Dynamiek
Dat er nog veel kansen liggen in de bezorgmarkt heeft volgens Groenendijk vooral te maken met het enorme dynamische karakter van de markt. "De dynamiek en ontwikkelingen op het internet vertalen zich vaak direct door naar de online bezorgmarkt voor maaltijden. Het is een must om hier continu gehoor aan te kunnen geven."

Om deze reden werkt Just-Eat inmiddels met 35 developers die constant bezig zijn om het bestellen van eten nog sneller en gemakkelijker te maken. Vaak wordt Nederland als lab gebruikt om nieuwe innovaties te testen.

iPhone
Zo wordt dit najaar een applicatie voor de iPhone gelanceerd en volgt kort daarop ook een game voor op de iPhone. Eerder dit jaar lanceerde Just-Eat een applicatie in samenwerking met Samsung waarbij eten bestellen via de televisie mogelijk werd. 

---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.