Branchenieuws

Promotie MSC-keurmerk onder restaurants

Het gebruik van het MSC-keurmerk voor duurzame visvangst zal extra gestimuleerd worden in restaurants en bij de vishandel.

Tot nu toe hebben vooral de grotere bedrijven in de visketen het traceerbaarheidscertificaat van MSC gehaald. Hierdoor zijn visproducten met het MSC-keurmerk vooral te vinden in de supermarkt.

Door het gebruik van het keurmerk door de horeca en visdetailhandel wil de de Marine Stewardship Council (MSC) nog meer consumenten de mogelijkheid bieden om te kiezen voor duurzaam gecertificeerde vangst.

Ambassadeurs

De MSC heeft Ingeborg Oosterhuis aangetrokken om samen met de brancheorganisaties in de horeca en de visdetailhandel het gebruik van het MSC-keurmerk te bevorderen. Eerder was zij was zij als marketing manager verantwoordelijk voor de MSC-certificering van de Visgilde franchiseformule.

Oosterhuis: "Visdetaillisten en restaurants zijn bij uitstek ambassadeurs voor hun producten en zien ook dat steeds meer gasten vragen hebben over waar de vis vandaan komt. Als zelfstandig ondernemer zien zij echter vaak op tegen het werk dat traceerbaarheidscertificering met zich meebrengt."

Begeleiden

"Nu er ruim voldoende vissoorten - geliefd bij detaillisten en chef-koks - MSC-gecertificeerd beschikbaar zijn, is de tijd rijp om deze groep te gaan begeleiden in het nemen van concrete stappen naar een duurzaam visaanbod en dit ook te communiceren naar hun gasten."

Voor de restaurants is hiermee al een begin gemaakt met de campagne 'Duurzame vis op de kaart'.

Ondersteuning

De extra inzet voor restaurants en visdetaillisten wordt mogelijk gemaakt door een gezamenlijke ondersteuning van de Stichting DOEN uit de Postcodeloterij en het Wereld Natuur Fonds aan het project Transitie Duurzame Visketen. Behalve de MSC is ook Stichting De Noordzee beneficiënt.

---
Horeca Entree heeft een nieuwe Twitter-account
.
Nieuwsbrief
Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.