In de horeca worden steeds meer champagnes vervangen door kwalitatieve prosecco, de zogeheten prosecco spumante. Overall is de omzet van proseco in het eerste halfjaar van 2009 spectaculair gestegen ten opzichte van vorig jaar. Dat meldt het Prosecco Informatie Bureau.
Zowel de omzet van de prosecco spumante, met natuurlijke bubbel, als die van de lager geprijsde prosecco frizzante is gestegen. Het Prosecco Informatie Bureau spreekt van een omzetstijging van tachtig procent. Vincent van Dijk, woordvoerder van het Prosecco Informatie Bureau: "In de horeca worden steeds meer champagnes vervangen door kwalitatieve prosecco’s, omdat hier steeds meer vraag naar is. Tegelijkertijd zien we zowel in de horeca en retail ook een toename van nep-prosecco’s, wijnen die niet of nauwelijks de prosecco-druif bevatten en niet uit de Italiaanse regio Veneto komen. Wij zijn absoluut niet blij met alle blikjes prosecco die overal opduiken. Dit is erg schadelijk voor het imago van prosecco."
De Italiaanse prosecco-producenten doen er alles aan om de naam prosecco te beschermen. Vanaf de eerste oogst in augustus dit jaar verandert de naam DOC Prosecco in DOCG Prosecco Superiore. De kwaliteitsaanduiding DOCG staat hoger in rang dan DOC. Het doel van de DOCG-erkenning is het behouden van de waarde die de streek Conegliano-Valdobbiadene in de loop van drie eeuwen geschiedenis heeft opgebouwd: een erfgoed dat in 2008 goed was voor 57.434.000 flessen en een omzet van 370 miljoen euro.

