Door de economische ontwikkelingen staan de industriële bedrijven en groothandels in de foodservice niet stil. Een meerderheid van de handels- en industriebedrijven in de
foodservicemarkt verwacht dit jaar een gelijkblijvende of toenemende
omzet en winst.
Dat en meer blijkt uit een enquête van ING en het
Foodservice Instituut Nederland (FSIN) onder 77 bedrijven, waarvan 80
procent een omzet boven de 50 miljoen euro heeft.
De
foodservicemarkt wordt verdeeld in drie segmenten: horeca (omzet 2008
bijna 10 miljard euro), catering (omzet 2008 3,6 miljard euro) en
convenience (omzet 2008 5,2 miljard euro). Tot het laatste segment
worden gerekend de fastservice, pompshops en foodservice in vervoer en
detailhandel.
Segmenten
De meeste segmenten zullen in
2009 een forse min in de omzet noteren. Zo wordt voor de horeca
momenteel uitgegaan van een volumedaling van acht procent. Wel is een
groot verschil te zien tussen de laaggeprijsde eetgelegenheden en de
duurdere restaurants.
Voor de fastservicemarkt en foodservice bij retail zal 2009 vrij stabiel zijn, aldus ING en het FSIN.
Stijging omzet
Ondanks
een gemiddeld dalende omzet in de horeca, geven vier op de vijf
ondervraagde handelsbedrijven in de foodservice aan dat de omzet vorig
jaar toenam. Voor zeventig procent geldt dat de omzet meer is gestegen
dan het kostenniveau, waardoor ook de winst is toegenomen.
Bij de industrie steeg de omzet bij tweederde van de ondervraagde bedrijven en de winst bij ruim de helft.
Dankzij foodretail
Dat
(groot)handels en de industrie goed presteerden terwijl de horeca al
een tijd in zwaar weer verkeert, heeft deels te maken met de afzet van
handel en vooral industrie aan foodretail. In die branche groeide de
omzet in 2008 aanzienlijk en die ontwikkeling wordt ook voor 2009
verwacht.
Boodschappen doen
Door de kleinschaligheid
van de meeste afnemers van de groothandel kunnen prijsverhogingen
relatief gemakkelijk doorberekend worden. Dit leidt er soms toe dat
prijzen in supermarkten lager liggen dan die in de groothandel en dat
is voor kleine horecaondernemers soms reden om inkopen te doen in de
supermarkt.
Omdat het dan veelal om grote aantallen gaat, zeker
bij houdbare producten, is dit ook voor supermarkten niet altijd
wenselijk. Het kan namelijk leiden tot lege schappen.
Verdere gevolgen
Er
is verder een aantal ontwikkelingen die de handel en industrie zien als
zijnde het gevolg van de recessie. Van de ondervraagde industriële
bedrijven ziet 64 procent dat afnemers later betalen, ziet 52 procent
dat de omzet per klant terugloopt, ziet 52 procent dat het moeilijker
is geworden om externe financieringsmogelijkheden te verkrijgen, ziet
50 procent dat de verkoopprijzen veranderen en ziet 28 procent zijn
liquiditeitspositie veranderen.
Van de ondervraagde
handelsbedrijven ziet 59 procent dat de omzet per klant terugloopt,
ziet 56 procent dat afnemers later betalen, ziet 44 procent dat het
moeilijker is geworden om externe financieringsmogelijkheden te
verkrijgen, ziet 22 procent dat de verkoopprijzen veranderen en ziet 22
procent dat het aantal klanten verandert.
Naast het gegeven dat
de omzet per klant terugloopt bij veel bedrijven, is er ook de
constatering dat er (meer) vraaguitval zal ontstaan door
faillissementen onder afnemers.
Betalingsgedrag
Overigens
verbetert het betalingsgedrag van afnemers op de lange termijn wel. Dit
komt mede door investeringen in automatisering waardoor
factureringsprocessen versneld en foutpercentages verlaagd zijn.
Besparingen
Door
alle ontwikkelingen streven bijna alle ondervraagde
foodservicebedrijven naar kostenreductie en die willen zij vooral
realiseren door te letten op de inkoop (vooral industrie) en in
personeelskosten te snijden (vooral handel).
Verder focussen de bedrijven zich in de toekomst vooral op schaalvergroting, partnerships en transparantie.
Rol foodservicebedrijven
Voor
foodservicebedrijven zal de rol richting grote horecaondernemingen
verschuiven naar logistiek dienstverlener. Via partnerships en met een
strakke structuur is een winstgevende operatie dan wel goed mogelijk,
aldus het onderzoek.
Het overgrote deel van de horeca en
fastservice bestaat uit kleine ondernemingen. Richting die markt hebben
de groothandels beduidend meer dienstverlenende mogelijkheden. De
ontwikkeling van private labels vanuit de groothandel zorgt voor
margekansen en biedt meer ruimte voor de ontwikkeling van eigen ideeën.
Daarnaast
zijn er veel ondernemers die alle tijd nodig hebben voor de dagelijkse
operatie van hun bedrijf. Tijd voor strategische of financiële analyse
is er nauwelijks en ook op dit soort adviserende gebieden kan er een
rol voor de foodservicegroothandel zijn.
Franchiseformules
Ten
slotte zullen groothandels zich steviger positioneren in de kleine
horeca via het ontwikkelen van concepten en franchiseformules. Prijs
blijft in dit horecasegment wel van belang en daarom zal het zoeken
naar inkoopvoordelen binnen de foodservicegroothandel voortduren.
Aanvullende,
waardetoevoegende diensten zorgen er echter wel voor dat het belang van
prijs bij de keuze voor een groothandel kleiner wordt, aldus het
onderzoek.
Klik hier voor het complete onderzoek.

