De Nederlandse restaurants beoordelen de Nationale Restaurant Week, van maandag 2 tot en met zondag 8 maart, overwegend positief. Toch zijn er ook punten van kritiek.
Een en ander blijkt uit een enquête onder zeshonderd restaurants door recensie-website Knoopjelos.nl. De ondervraagde restaurants beoordelen het initiatief van de Restaurant Week gemiddeld met een 7,5, waarbij 52,3 procent een 8 geeft. Slechts 10,2 procent geeft een onvoldoende.
Organisatie
Ook de organisatorische uitvoering wordt gewaardeerd met een dikke voldoende, namelijk een 7,2. 63,7 procent van de respondenten geeft een 7 of 8 aan de organiserende parij. Als meest prominente reden worden hierbij de reclamefunctie en het grote aantal reserveringen dat de Restaurant Week met zich meebrengt genoemd.
Kritiek
Toch worden ook punten van kritiek gemeld. 46,3 procent vindt de kosten voor deelname namelijk hoog tot zeer hoog. Met name het verplichte lidmaatschap van de organiserende partij Diningcity, dat noodzakelijk is voor deelname, en de lage marges die voortkomen uit de vaste, lage menuprijs worden als reden opgegeven.
Gelijke kansen
Bij deze vijfde editie van de Restaurant Week kregen bovendien gasten met een American Express creditcard van de organisatie ongeveer een week vóór de rest van Nederland reeds de mogelijkheid om te reserveren. Van de respondenten die hiervan op de hoogte waren, staan zes van de tien restaurants negatief tegenover een dergelijke splitsing.
Als belangrijkste reden wordt gemeld dat dit volgens hen haaks staat op de initiële insteek van het evenement. 66,7 procent pleit daarom voor gelijke kansen voor alle gasten. Meerdere restaurants geven aan hierdoor al compleet volgeboekt geweest te zijn voor 4 februari, de officiële begindatum voor reserveringen.
De Nationale Restaurant Week wordt twee keer per jaar gehouden. Dit jaar doen achthonderd restaurants mee.

