Branchenieuws

Restaurants en cateraars op Fairtrade-toer

Steeds meer restaurants en cateraars gebruiken Fairtrade-producten. De Fairtrade Restaurantweek draagt hieraan bij.

De week van maandag 25 tot en met zondag 31 oktober is een initiatief van de duurzaam-culinaire gids 'Puur! uit eten' en stichting Max Havelaar. Het doel van de week is om de consumptie van Fairtrade-producten in de horeca te vergemakkelijken en promoten. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) ondersteunt de actie.

Restaurants kunnen gratis deelnemen aan de Fairtrade Restaurantweek. Momenteel doen er ongeveer honderdvijftig restaurants aan mee.

Fairtrade-menu
Elk restaurant is vrij om het speciale Fairtrade-menu zelf samen te stellen, als er maar minimaal één Fairtrade-ingrediënt in is verwerkt. Bij voorkeur echter meerdere zoals ananas, banaan, avocado, rijst, chocolade, honing of olijfolie.

Cateraars
Naast de Fairtrade Restaurantweek worden, via de campagne Fairtrade@Work, ook bedrijven opgeroepen zich in te zetten voor het concept. Sodexo, Eurest en Albron, de drie grootste cateraars van Nederland, nemen deel aan de campagne en promoten Fairtrade-producten actief in de ruim tweeduizend bedrijfsrestaurants waar zij de catering verzorgen.

Ten slotte roept stichting Max Havelaar werkgevers en werknemers op om op dinsdag 26 oktober een originele activiteit te organiseren met Fairtrade-producten zoals een koffiebreak, ontbijt of lunch.

---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.