Branchenieuws

Ruim 20.000 liter soep voor goede doel

Op de Nationale Soepdag op vrijdag 16 oktober is voor ruim twintigduizend liter aan soep gegeten voor het goede doel.

Dit schrijft Blik op Nieuws. Op de eerste editie van de Nationale Soepdag konden gasten in bedrijfsrestaurants, horecagelegenheden en zorginstellingen een gratis kom soep eten.

De prijs hiervoor konden ze dan vrijwillig doneren aan het World Food Programme (WFP) van de Verenigde Naties. Dit onder het motto 'Een gratis kom soep voor jou, een gratis schoolmaaltijd voor een kind'.

Lat hoger leggen
"We zijn heel trots op dit resultaat", zegt Boudewijn van Nieuwenhuijzen, commercieel manager van initiator Unilever Foodsolutions. "Het is een voorlopige uitkomst want de donaties stromen nog steeds binnen. Het feit dat één dag extra aandacht al zo'n resultaat oplevert, stimuleert ons om de lat voor nieuwe initiatieven in de toekomst nog hoger te leggen", aldus Van Nieuwenhuijzen op Blik op Nieuws.

Bereidheid
Uit onderzoek van Ruigrok Netpanel (oktober 2009) onder 881 respondenten blijkt dat de meerderheid van de Nederlanders (58 procent) bereid is extra te betalen voor een product, als zij weten dat een deel of het gehele bedrag zou worden gebruikt om de armsten in de wereld van een maaltijd te voorzien.

Unilever
Onder de naam 'Together for Child Vitality', werkt Unilever Foodsolutions al jaren samen met het WFP. Ook deze keer. Restaurateurs kunnen zodoende een vergoeding krijgen voor de soepen die ze gebruikt hebben op Nationale Soependag.

WFP
Het WFP is de voedselhulporganisatie van de Verenigde Naties. Het verzorgt al meer dan veertig jaar de voedselvoorziening van zo'n honderd miljoen mensen per jaar in de armste landen van de wereld, voor het merendeel moeders en kinderen.

Het WFP is tevens de grootste leverancier van schoolmaaltijden voor arme kinderen.


Ook onze horecanieuwsbrief ontvangen? Klik
hier.