Bartender Robert Schinkel heeft woensdag 14 januari met zijn theemocktail de eerste editie van het Nederlands Kampioenschap voor Theesommeliers gewonnen.
De wedstrijd vond plaats op de Horecava in de Amsterdam RAI en was een initiatief van theemerk Dilmah. Het doel: theebeleving een innovatieve en eigentijdse invulling geven.
Opdracht
De opdracht tijdens de wedstrijd die zeven deelnemers kende, was om met gebruik van Dilmah-thee twee cocktails te maken – één met en één zonder alcohol –, een thee-shake én een traditionele theepresentatie te geven.
Winnaar
De alcoholvrije cocktail van Schinkel was besproeid met de brandende etherische olie uit een sinaasappelschil. Schinkel won in 2006 en 2007 al prestigieuze internationale cocktailcompetities en is met zijn bedrijf Dr. Inc actief in het geven van bartendertrainingen.
Voor het winnen van dit NK krijgt hij een reis naar Dilmah’s Internationale Thee Sommelier Competitie in maart 2010, waar hij dan Nederland vertegenwoordigt.
Bijna eerste
Niels Abels van restaurantcafé Ridderikhoff in Hoorn veroverde de tweede plaats met zijn creatie Earl Grey’s Forest, waarin hij ter plaatse in thee gekookte bosvruchten verwerkte. Derde werd Jacqueline Bonink van restaurant Umoja in Amsterdam; bij haar tafelpresentatie maakte zij gebruik van biologische ingrediënten.
Dennis Schaarman, 19 jaar en daarmee de jongste deelnemer, kreeg een speciale vermelding. "Als Dennis met dezelfde inzet blijft meedoen, zou hij over een paar jaar als winnaar kunnen eindigen", aldus de jury.
Geschiedenis
Juryvoorzitter en foodtrendwatcher Marjan Ippel: "Vandaag is hier geschiedenis geschreven. Als je bedenkt wat het NK Barista inmiddels betekent voor het vak van koffiezetten en voor de kwaliteit en beleving van koffie in de horeca, mag deze sector heel blij zijn met dit gedurfde initiatief van Dilmah."
De jury bestond verder uit culinair journalist Louis Cornelisse, erevoorzitter van de Nederlandse Bartenders Club Peter Jansen en Jurgen Koens, patissier bij Maison van den Boer. Zij beoordeelden de creaties op kwaliteit, vernieuwing, authenticiteit en showmanship.

