Branchenieuws

Speciaalbierdrinkende vrouw rukt op

De speciaalbierdrinkende vrouw rukt op in Nederland en dat komt niet alleen door de opkomst van rosébieren. Ook de verpakking, de mooie glazen, de constante kwaliteit van het product, een groeiend zelfbewustzijn onder vrouwen en de variatie in speciaalbieren spelen een rol.


Dat schrijft het Bierblad. Volgens Cor Hooymaayers, horecaondernemer en bestuurslid van de Alliantie van Biertapperijen, drinken 'ongelooflijk veel meer' vrouwen nu speciaalbier, al drinken ze per hoofd wel minder dan mannen.

Smaakbeleving

"Speciaalbier heeft nu een niveau van de smaakbeleving en degusteren bereikt dat vroeger alleen gold voor wijn. Ik zie steeds meer vrouwen opschuiven van wijn naar speciaalbier. Dat heeft te maken met de verpakking, mooie glazen en de kwaliteit van het product."

"Vroeger dronk hier (Café De Beurs in Oosterhout, red.) misschien één op de tien vrouwen een speciaalbier, nu één op de vijf of zes."

Rosébier
Ook Henri Reuchlin denkt dat de speciaalbierdrinkende vrouw in opkomst is. Reuchlin was jarenlang manager PR van het Centraal Brouwerij Kantoor en runt tegenwoordig het Bierburo, adviseert en geeft lezingen over alles wat met bier te maken heeft.

Reuchlin: "Mijn gevoel is dat het drinken van speciaalbieren door vrouwen groeit, zij het misschien niet veel. Dat komt door rosébier, daardoor zijn meer vrouwen in aanraking gekomen met speciaalbier."

Zelbewustzijn

Het is echter niet alleen dat rosébier de verbinding is tussen wijn en bier. Reuchlin: "Je ziet onder vrouwen een groeiend zelfbewustzijn à la 'Ik laat me niets meer opdringen, ik maak zelf uit wat ik drink'. Die vrouwen willen juist geen rosébier. Bovendien is het fabeltje dat je van een glas bier dik wordt nu ook wel de wereld uit. En belangrijk voor vrouwen is dat speciaalbieren worden geserveerd in mooi glazen. Het is bier om te genieten."

Kwaliteit

Ook een groot voordeel van de speciaalbieren, aldus Hooymayers in het Bierblad, is de constante en voorspelbare kwaliteit, die bij wijn niet altijd gegarandeerd is. "Verder is de variatie in smaakbeleving veel groter dan bij wijn, waar je grofweg kunt kiezen tussen rood, wit en rosé. Als ik bij proeverijen acht vrouwen heb, doen er uiteindelijk zes van de acht mee met de hele proeverij en is er een wereld voor ze opengegaan."
 

Ook onze gratis horecanieuwsbrief ontvangen? Klik hier.
Twitter-account Proost! Magazine & Horeca Entree.