Branchenieuws

Startschot informatiepunt Alles Toegankelijk

Jet Bussemaker, staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, lanceert vandaag tijdens een werkbezoek in Zoetermeer het informatiepunt AllesToegankelijk (AllesToegankelijk.nl), om de bewustwording over de toegankelijkheid van producten en diensten, waaronder horecagelegenheden, te vergroten.

De meeste mensen met een beperking voelen zich belemmerd in hun dagelijks functioneren. Het feit dat er geen rekening wordt gehouden met mensen met een beperking wordt als meest storend ervaren. Men moet een beroep doen op anderen of wordt geconfronteerd met klantonvriendelijk personeel. Mensen zonder beperking denken dat mindervaliden dit vooral ervaren in uitgaansgelegenheden (70 procent), op straat (59 procent), in het openbaar vervoer (58 procent) en in winkels (47 procent). Opvallend is dat 40 procent van de bedrijven in Nederland wil investeren in het verbeteren van de toegankelijkheid. Dit blijkt uit onderzoek van AllesToegankelijk onder bijna duizend Nederlanders en ruim vijfhonderd beslissers die verantwoordelijk zijn voor de toegankelijkheid binnen hun bedrijf. 

"Het gaat om gastvrijheid, bereid zijn iemand te helpen, een eenvoudige website of gebruiksaanwijzing. Iedereen moet overal kunnen komen, alles kunnen doen. Steeds meer bedrijven zien de urgentie en de economische voordelen hiervan in. Er gebeurt al veel op dat vlak, maar nog niet genoeg. Daar willen we graag samen werk van maken. Vandaag geven we in Zoetermeer samen met ondernemers het startsein voor Alles Toegankelijk om het onderwerp hoger op de agenda van het bedrijfsleven te krijgen", zegt Otwin van Dijk, voorzitter stuurgroep Alles Toegankelijk, tevens wethouder in Doetinchem.

Op de website Allestoegankelijk.nl zijn verschillende voorbeelden te vinden van initiatieven op het gebied van het beter toegankelijk maken van Nederlandse producten en diensten. Een voorbeeld zijn de kaartwaaier '10 tips voor een toegankelijke horeca', een gezamenlijk initiatief van de gemeente Amersfoort en Koninklijke Horeca Nederland en de menukaart in braille. Op de website kan iedereen zijn of haar idee toevoegen.