Het gebruik van de horecafles is in slechts één jaar tijd met bijna vijf procent toegenomen. De campagne 'Fris verdient een flesje' wordt hiermee breed omarmd door de Nederlandse horeca en steekt deze zomer nog op tal van plaatsen de kop op.
Het stijgende gebruik van de kleine, glazen fles voor frisdranken in de horeca doet campagneleider Jacques Boonekamp goed. "Fris verdient een flesje is in één jaar tijd een erkend kwaliteitsinstrument geworden. Daar zijn we uitermate trots op."
In 2008, toen de campagne startte, schonk slechts 40 procent van de Nederlandse horecaondernemers fris uit de horecafles. Nu precies één jaar later is de campagne breed bekend in horecaland, serveert bijna 45 procent van de Nederlandse horeca de kleine fles en wordt ook de consument betrokken in de campagne. Het doel is om dit aandeel in 2010 tot 50 procent te laten stijgen.
Het zijn roerige tijden voor ondernemers, maar in de horeca staat de consument nog steeds centraal en kiest men voor kwaliteit. Uit onderzoek is gebleken dat fris uit een flesje door de consument hoog wordt gewaardeerd, omdat een flesje het uit-gevoel bevordert. Zeker in tijden van economische recessie verwacht een consument waar voor zijn geld en met de horecafles springen ondernemers hier duidelijk op in. Jacques Boonekamp: "De campagne is mede een succes dankzij het aanhoudende geloof in kwaliteit door de Nederlandse horecaondernemers. Op deze plaats willen wij hen ook bedanken voor hun overtuiging en inzet."Horecaondernemers die de kleine fles serveren zijn te herkennen aan de 'Fris verdient een flesje'-deursticker. Daarnaast oriënteren veel consumenten zich tegenwoordig ook vaak via het internet op een restaurantbezoek. De campagne springt hierop in, want sinds 1 juli kunnen bezoekers van de drukbezochte site iens.nl in één oogopslag zien of een zaak fris uit een flesje serveert. Horecaondernemers hebben vanaf deze maand namelijk de mogelijkheid om het 'Fris verdient een flesje'-logo op hun persoonlijke restaurantpagina te activeren als ze de horecafles gebruiken.

