Branchenieuws

Stijging aantal zakelijke hotelovernachtingen

Het aantal zakelijke overnachtingen in Nederlandse hotels was in 2010 14,6 miljoen; dat is een stijging van 3,3 procent.

(Photo: Scyza, iStockphoto)

Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Provincies
Het grootste deel van de zakelijke overnachtigen werd doorgebracht in Noord-Holland. Deze provincie was goed voor 5,4 miljoen zakelijke overnachtingen, ofwel 37 procent van het totaal. Dit aandeel is zo groot omdat alleen al in Amsterdam een vierde van alle zakelijke overnachtingen werd doorgebracht.

De op 1 na grootste provincie wat zakelijke overnachtingen betreft, was Zuid-Holland, met 2,6 miljoen zakelijke nachten. In Flevoland vonden de minste zakelijke overnachtingen plaats: 0,1 miljoen (1 procent).

Aandeel
Het aandeel van zakelijke overnachtingen bedroeg, gerekend over alle hotels in Nederland, gemiddeld 43 procent. Dit betekent dat 43 procent van het aantal geregistreerde hotelnachten door zakelijke reizigers is geboekt.

In de provincie Utrecht lag het aandeel zakelijke overnachtingen het hoogst (64 procent). Noord-Brabant volgde met 63 procent. Friesland en Zeeland hadden met 27 procent het kleinste aandeel zakelijke overnachtingen.

Opvallend is dat Noord-Holland met 38 procent een relatief laag aandeel zakelijke nachten had, terwijl hier absoluut gezien de meeste zakelijke overnachtingen plaatsvonden. In Amsterdam lag het aandeel zakelijke nachten met 35 procent nog wat lager.

Sterren
In 2010 werd ruim de helft van alle zakelijke overnachtingen doorgebracht in hotels met 4 sterren. De driesterrenhotels volgden met 29 procent van alle zakelijke nachten. In de hotels met 1 ster vonden met 2 procent het laagste aantal zakelijke overnachtingen plaats.

In de gemeente Amsterdam liggen de verhoudingen net iets anders. Hoewel ook hier de viersterrenhotels met 47 procent het grootste aandeel zakenreizigers trokken, is dat aandeel wat kleiner dan voor heel Nederland.

De vijfsterrenhotels hadden echter een groter aandeel in de zakelijke overnachtingen: 16 procent van de zakelijke overnachtingen in Amsterdam werd in een vijfsterrenhotel doorgebracht.

Minder sterren
Naarmate een hotel minder sterren heeft, trekt het minder toeristen met zakelijke motieven voor verblijf. In de vijfsterrenhotels werd 56 procent van de overnachtingen geboekt door zakenreizigers. In hotels met 1 ster wordt echter slechts 29 procent van de nachten door toeristen om zakelijke redenen verbleven.

In tweesterrenhotels worden relatief gezien het laagste aantal zakelijke overnachtingen gemaakt: 27 procent. In Amsterdam waren de verschillen tussen de hotels met sterren nog groter. In de Amsterdamse hotels met één ster hadden de zakelijke reizigers een aandeel van maar 12 procent.

Maanden
Vooral in de maanden juli en augustus van 2010 daalde het aandeel zakelijke nachten. In juli en augustus komt men vooral voor andere dan zakelijke redenen, want dan daalt het aandeel van zakelijke overnachtingen naar het laagste percentage door het jaar heen.

In augustus 2010 is dat 33 procent en dat komt neer op 1,2 miljoen zakelijke nachten. In januari vond het kleinste aantal zakelijk overnachtingen plaats, 0,9 miljoen.

Bron: CBS.

---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account
Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie
Horeca Entree.
Horeca Entree-groep
LinkedIn.