Het aantal meldingen van discriminatie in de Bredase horeca is de afgelopen jaren toegenomen. In 2007 waren er 25 meldingen, in 2008 en 2009 vijftig en in de eerste helft van 2010 waren er dat 75. Opvallend is dat het aantal meldingen over discriminatie wegens ras of herkomst niet stijgt.
De stijging komt vooral door autochtone melders. De bereidheid onder allochtone jongeren om een melding te doen is onveranderd laag. Dit blijkt uit het evaluatierapport Deurbeleid dat het college deze week heeft vastgesteld.
Onderzoek
Onderzocht is hoeveel meldingen van discriminatie er tussen 2006 en 2009 zijn geweest, of de nieuwe procedure de bereidheid om zaken te melden verhoogt en wat de ervaringen zijn van de beleidsmakers.
Werkwijze
Deze nieuwe meldingsprocedure is in april 2008 van start gegaan. Klachten kunnen via sms gemeld worden. Het anti-discriminatiebureau RADAR reageert binnen enkele dagen en biedt de mogelijkheid voor een bemiddelingsgesprek tussen klager en horeca-exploitant.
Als de klacht niet naar tevredenheid wordt opgelost, kan de klacht voorgelegd worden aan het panel Deurbeleid waarin horeca, jongeren, politie en gemeente vertegenwoordigd zijn. Het panel doet dan een uitspraak en adviseert het gemeentebestuur over het deurbeleid. Ook kan een klager altijd aangifte doen.
Geen behoefte
De meldingen nemen dus toe maar veel jongeren hebben geen behoefte aan een bemiddelingsgesprek. De bekendheid van de meldprocedure bij allochtone jongeren is afgenomen en de bereidheid om een melding te doen is en blijft laag.
Vijftig procent van hen vindt dat melden geen zin heeft omdat er toch niets verandert en twaalf procent zegt niet te weten hoe het moet.
Actiepunten
De partners in het horecaconvenant hebben naar aanleiding van de conclusies en aanbevelingen uit het rapport een aantal actiepunten opgesteld. Zo moet het panel Deurbeleid duidelijker maken waar ze voor staan en dat het panel er primair is om op een laagdrempelige manier het gesprek tussen klager en exploitant te stimuleren.
Ook zal het panel de positieve voorbeelden in horeca en jongeren benadrukken om de beeldvorming te verbeteren. Tegens gaat het panel langs bij de horeca en in gesprek met portiers over het karakter van de meldprocedure. Er komen eenduidige deur- en huisregels met ruimte voor maatwerk.
Tot slot zal het panel een voorlichtingscampagne starten over de huisregels van het uitgaanscentrum, voor zowel gasten als horecaexploitanten.
Bron: Breda.nl.
Hyves-account Proost! Magazine
Gratis horecanieuwsbrief Proost! Magazine
Twitter-account Proost!
Magazine
& Horeca
Entree

