Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA) noemt de nieuwste marketingactie van brouwerij Olm stompzinnig. Olm organiseert namelijk een studentenwereldrecordpoging biertje drinken. Leden van allerlei studentenverenigingen en disputen worden hiervoor gelokt met (veel) gratis bier.
"Een stompzinnige actie", aldus STIVA-directeur Peter de Wolf. "Juist in
een tijd waarin de volledige alcoholbranche zich inspant om overmatige
alcoholconsumptie tegen te gaan, komt de Olm-brouwerij met een
dergelijke actie."
"Het is niet alleen een marketingtruc die niet meer van deze tijd is,
maar het is ook een overtreding van de Reclamecode voor Alcoholhoudende
dranken waar iedereen zich aan moet houden."
Klacht indienen
STIVA zal - indien Olm niet stopt met de actie - een klacht indienen bij
de Reclame Code Commissie. De Wolf: "De alcoholbranche houdt zich aan
de regels van verantwoorde alcoholmarketing. Een actie zoals die van Olm
is anno 2010 echt not done."
Alcoholbranche
De alcoholbranche is al jaren actief betrokken bij allerlei acties om
mensen aan te zetten tot verantwoorde alcoholconsumptie. In het
bijzonder jongeren worden daarbij aangesproken.
Het gezamenlijke logo 'Geen 16? Geen druppel' is te zien in alle
alcoholreclames en roept op tot het respecteren van de leeftijdsgrenzen.
Acties
Ook is de branche al jaren partner van de BOB-campagne. Vrijdag 15
oktober vond de afronding plaats van de filmcontest TakeZero, met een
slotuitzending op TMF over alcoholmisbruik en jongeren.
Ook bestaat de Drinkwijzer al jaren (www.drinkwijzer.info), is Heineken
zowel in Nederland als daarbuiten actief met haar Know The
Signs-campagne en heeft Grolsch onlangs de website Talkingalcohol.com gelanceerd.
Bacardi en Diageo zijn actief met campagnes om niet te rijden met drank
op en andere activiteiten om op verantwoorde wijze met alcohol om te
gaan. AB Inbev organiseerde onlangs de 'Be(er) responsible day'.
Bron: STIVA.
Hyves-account Proost! Magazine
Gratis horecanieuwsbrief Proost! Magazine
Twitter-account Proost!
Magazine
& Horeca
Entree

