De supermarkten behaalden in mei flink meer omzet ten opzichte van vorig jaar. Dit ten nadele van de horeca en speciaalzaken.
Dat zegt onderzoeksbureau GFK Panelservices. De omzet van supermarkten steeg met ruim 167 miljoen euro en dat is 7,7 procent meer dan in mei vorig jaar. Dit kwam mede doordat de week na Pinksteren met een verkoopdag minder buiten de maand mei viel.
Gecorrigeerd voor de verschoven Pinksterdagen bedroeg de omzetgroei 5.7 procent.
Verdere groei
In de eerste 5 maanden van 2009 steeg de omzet van 12,6 miljard in 2008 naar 13,1 miljard euro in 2009, oftewel een stijging van 4.6 procent. GfK verwacht dat dat de omzet van supermarkten in 2009 in plaats van met 2,5 procent met 3,5 procent zal groeien.
Alternatief
Volgens het onderzoekbureau trokken de supermarkten profijt van het feit dat mensen minder uitgaven in de horeca en bij speciaalzaken en daarvoor uitweken naar supermarkten als een goedkoper alternatief.
Verder gaan er waarschijnlijk meer mensen in het eigen land op vakantie en dat zou voor een extra zomerimpuls in de omzet kunnen zorgen.

