Er is onderzoek gedaan naar de omzetcijfers voor zowel foodservice (met de segmenten maaltijdbezorging via ketens, online bezorgplatforms, maaltijdbezorging buiten platforms en klassieke maaltijdbezorging zoals seniorenmaaltijden) als voor foodretail (met de segmenten boodschappenbezorging supermarkten, diepvriesbezorging, drankenbezorging, versboxbezorging en overige boodschappenbezorging). Daaruit blijkt dat delivery het snelst groeiende segment is binnen de totale foodmarkt en dat supermarkten hierin ook aan terrein winnen.
FoodService Instituut Nederland (FSIN) blikt in nieuwe publicatie vooruit op deliverymarkt in 2025. Daaruit is gebleken dat de totaal fooddeliverymarkt in 2018 goed zal zijn voor €3,2 miljard (+20,1%). In 2019 wordt nog eens een stijging verwacht van 20%. Fooddelivery is daarmee volgend jaar goed voor 5,9% van de totale foodmarkt. De publicatie gaat over de omzetontwikkelingen in online food, dus zowel over de foodservice- als ook de foodretailmarkt ofwel: de bezorging van maaltijden én boodschappen. Markten die steeds meer in elkaar schuiven, ook online. In het foodretailkanaal komen met name supermarkten meer en meer op het terrein van spelers in de foodservicemarkt, niet alleen door het toevoegen van foodserviceelementen op de winkelvloer, maar ook door de bezorging van boodschappen én maaltijden aan bijvoorbeeld senioren en leveringen aan de (klein) zakelijke markt.
Ongekende groei
De bezorging van online bestelde maaltijden en boodschappen noteert jaar in jaar uit ongekende groeicijfers binnen de totale foodmarkt. En het eind is voorlopig nog niet in zicht. ‘In 2019 verwachten we dat de bezorgomzet de mijlpaal van €3,8 miljard zal bereiken’, verklaart Jan-Willem Grievink, directeur van het FSIN, naar aanleiding van het verschijnen van het Dossier Delivery 2019. Binnen de totale bezorgmarkt voor eten en drinken domineren in 2018 opnieuw bedrijven in de foodservicemarkt. De maaltijdbezorging vanuit de buitenhuishoudelijke markt is goed voor een omzet van ruim €1,7 miljard, een groei van 13,4%. Ook in 2019 rekent het FSIN op dubbele groeicijfers, al lijkt de stijgende lijn van de afgelopen jaren licht af te vlakken. Het FSIN raamt de omzet in delivery foodservice in 2019 op €1,9 miljard (+11,4%). Spelers in het foodretailkanaal realiseren in 2018 naar verwachting een omzet van €1,5 miljard (+29%). Hun groeitempo ligt hoger dan dat van deliverybedrijven in foodservice en zal zich naar inschatting van het FSIN de komende jaren verder versnellen. De prognose voor 2019 bedraagt een omzetgroei van 30,8%. Belangrijkste drivers van deze groei zijn de supermarkten, zij plussen in 2018 39,8% en zetten fors in op e-commerce, aangespoord door de snelle opmars van nieuwkomers in deze markt. Consumenten omarmen gretig de voordelen van het online bestellen van hun boodschappen en verkiezen, net als in maaltijdbezorging, duidelijk het gemak van thuisbezorging boven afhalen.
Dominantie opeisen
Foodretail vertegenwoordigt op dit moment 46% van de totale deliverymarkt, Foodservice is goed voor 54%. Die verhouding zal zich richting 2025 snel wijzigen. In 2019 al verwacht het FSIN dat de foodretailmarkt goed zal zijn voor de helft van alle bezorgomzet in eten en drinken in Nederland. De grote supermarktmerken zullen op basis van hun schaalgrootte, inkoopvoordeel en efficiency net als in de fysieke foodwereld ook online een dominante marktpositie opeisen. In 2017 lag de verhouding tussen beide kanalen nog op 43% voor Foodretail en 57% voor Foodservice. Marktaandeel delivery in 2025 naar 8,3% ‘Ook de komende jaren verwachten we dat de fooddeliverymarkt blijft groeien. Er zijn nog volop kansen om die groei verder aan te jagen’, aldus het kennisinstituut. 'Foodserviceconcepten kunnen andere eetmomenten aanboren. Binnen de bezorgmarkt groeit de lunch bijvoorbeeld erg hard op dit moment.’ In het foodretailkanaal ziet het FSIN volop kansen in direct delivery. ‘De consument stelt zijn aankoopbeslissingen uit. Hij plant minder en leeft meer ‘impulsgedreven’. Juist daar zal in de toekomst de groei in de foodsector vandaan komen. Veel online spelers in de boodschappenmarkt richten zich op de geplande weekboodschappen, nog niet op deze directe, snelle service.’ Met het oog op de middellange termijn verwacht het FSIN dat de markt voor fooddelivery in 2025 een omvang kan bereiken van €6,2 miljard - dat betekent een marktaandeel van zo’n 8,3%.

