Het ongebreidelde stunten met de prijzen van pilsener, uitsluitend om maar klanten naar de supermarkten te lokken, breekt de Nederlandse horeca inmiddels fors op. Ook de Nederlandse brouwers zien deze ontwikkelingen met lede ogen aan.
Dat schrijft het Slijtersvakblad. Supermarkten verkopen hun pils vaak ver onder de reguliere verkoopprijs van de brouwerijen. Allerhande concern-, kwantum- en schapkortingen worden er door de supermarkten bijgesleept om hun verkoopprijs te vergoelijken.
Machtsblok
Kortingen, die aan de neus van zelfstandige slijters én horeca voorbij gaan. Dit omdat ze bij hun inkoop niet zo’n machtsblok kunnen vormen als de supermarktorganisaties, die hun inkoop bovendien nog eens met elkaar hebben gebundeld in inkooporganisaties.
Vastlegging
"Alleen een wettelijk vastgestelde minimumprijsregeling voor alle alcoholhoudende dranken op basis van de reguliere inkoopprijs (catalogusprijs) met een eveneens wettelijk verbod allerhande kortingen daarop in mindering brengen kan het - in het kader van het terugdringen van het alcoholmisbruik, waaronder bovenmatig indrinken- een halt toeroepen en kan eveneens rust brengen in de prijsontwikkeling van bier bij brouwers en in de horeca."
Bron/meer informatie: Slijtersvakblad.
Hyves-account Proost! Magazine
Gratis horecanieuwsbrief Proost! Magazine
Twitter-account Proost!
Magazine

