De economische terugval in de horeca is nog steeds merkbaar en zelfs groter dan verwacht.
Dat blijkt uit de branchebarometer van Koninklijk Horeca Nederland. Het tweede kwartaal van 2009 kent namelijk een gemiddelde daling van 5,3 procent in de omzetwaarde ten opzichte van een jaar eerder.
Verschillen
Vooral de restaurants en hotels zien een daling in de omzetwaarde vanwege de tegenvallende zakelijke bestedingen en uitblijvende binnenlandse toerisme. De verschillen zijn echter groot. Zeven op de tien horecaondernemers met een omzetdaling in het tweede kwartaal geven aan dat dit komt door de economische omstandigheden.
Derde kwartaal
Fastservicebedrijven deden het minst slecht. Cafés hebben daarbij ook nog eens last van het rookverbod. Voor het derde kwartaal, waarin het hoogseizoen valt, zijn de horecaondernemers minder negatief. Bijna drie op de tien horecaondernemers verwachten in het derde kwartaal een omzetstijging. 36 procent heeft in het tweede kwartaal al maatregelen genomen om het bedrijfsresultaat te verbeteren. Hierbij worden personeelskosten, nieuwe kaart/assortiment, meer promotie en bezuinigen op inkoop het meest genoemd als maatregel.
Voor het derde kwartaal gaan horecaondernemers door met het organiseren van nieuwe activiteiten, meer aanbiedingen en blijft men kosten besparen op inkoop, energie en personeel.
Eerste kwartaal
Ten opzichte van het eerste kwartaal van 2009 geven meer horecaondernemers aan een omzetstijging te hebben gehad en zijn er iets minder horecaondernemers die een omzetdaling hadden.

