Branchenieuws

Thuisdrinkers brengen eigen biertje om zeep

Nederlandse bierdrinkers lijken er onbewust alles aan te doen om hun pilsje thuis om zeep te helpen. Twee derde weet namelijk niet dat een schuimkraag doodslaat in een bierglas dat in de vaatwasser is gewassen. Ook heeft één op de drie consumenten thuis maar vijf of zes bierglazen.


Dat betekent automatisch dat op feestjes met meer dan zes bierdrinkers bier dus uit andere glazen wordt geschonken. Verder schudt ruim zestien procent het glas met de hand erop om de schuimkraag nieuw leven in te blazen.

Dat en meer blijkt uit een onderzoek dat Heineken heeft laten verrichten onder ruim duizend Nederlandse bierdrinkers.

Aandacht
De bierbrouwer concludeert uit het onderzoek dat nog veel werk moet worden verricht om bierdrinkers ervan te overtuigen dat een goed geschonken glas bier een kwestie is van een beetje liefde en aandacht voor het product.

"Een perfect geschonken pilsje verhoogt het genot ervan en draagt bij tot een betere bierbeleving", aldus Ralph Rijks, marketingmanager van Heineken. "Dat begint met een goed glas, maar ook met de zorg die mensen besteden aan een goede voorbereiding."

"Zoals een geschikt bierglas dat niet in de afwasmachine is schoongemaakt en dat voor het inschenken onder de koude kraan is gespoeld, de juiste temperatuur van het bier en de goede inschenk- of taphoek in het glas."

Reanimeren
Uit het onderzoek blijkt dus dat veel mensen geen idee hebben hoe ze hun biertje goed moeten behandelen. Zo 'reanimeren' ondervraagden een ingezakte of mislukte schuimkraag door hun biertje over te schenken in een ander glas (64 procent), het glas te laten draaien tot een draaikolk ontstaat (27 procent) of door 'glaasjeschudden': ze schudden hun bier met een hand of bierviltje op hun glas (ruim 16 procent).

"Zo wordt het tegenovergestelde effect bereikt. Er komt zuurstof bij het bier, het warmt op, koolzuur ontsnapt en het biertje smaakt niet lekker meer."

Om zeep helpen
Andere manieren om een lekker pilsje om zeep te helpen zijn het schenken van bier in een verkeerd glas (tien procent heeft bijvoorbeeld geen bierglazen in huis) of in een bierglas waarin sap of fris heeft gezeten (dertig procent doet dat wel eens).

Sommigen drinken zelfs koffie uit een bierglas. "Funest voor een kwalitatief goed smakend biertje", aldus Rijks.

Slecht voorbereid
Als mensen bij een ander op visite zijn en een biertje krijgen aangeboden, dan is het drinken uit een vuil glas met stip ergernis nummer één: 97 procent vindt dat onaanvaardbaar. En zes op de tien mensen keurt een glas af dat niet van te voren is omgespoeld.

Twintig procent van de ondervraagden geeft aan dat de gastheer of -vrouw slecht is voorbereid of geen bierkenner is wanneer bier niet in een bierglas wordt geschonken.

Goede schuimkraag
Uit het onderzoek blijkt verder dat twee derde van de ondervraagden niet weet dat een glas uit de vaatwasser een negatief effect heeft op een ingeschonken biertje. Ruim 87 procent van de ondervraagden weet bijvoorbeeld weer wel dat in een vies glas de schuimkraag doodslaat.

Verder zegt 44 procent van de ondervraagden dat ze niet weet of de vorm van het glas mede bepaalt hoe bier smaakt (dat is namelijk wel het geval). Daarentegen zegt 61 procent wel te weten dat bier zijn smaak langer behoudt door een goede schuimkraag.

Ellipse-glazen
Om iedereen ook thuis van het ideale biertje te laten genieten, trakteert Heineken consumenten de komende weken op meer dan een miljoen nieuwe Ellipse-glazen. Eerder werd dit glas met 1,2 miljoen stuks al geïntroduceerd in de horeca, nu zijn ook de thuisdrinkers aan de beurt.

Wie namelijk van maandag 24 januari tot en met donderdag 31 maart een krat Heineken koopt, kan met de kassabon naar zijn of haar lokale Heineken-café gaan en daar vier Ellipse-glazen afhalen.

Op Heineken.nl/glas staat welke zevenhonderd cafés deelnemen aan de glazenactie.


Hyves-account
Proost! Magazine
Gratis horecanieuwsbrief
Proost! Magazine
Twitter-account
 Proost!
Magazine