Friesland klaagt niet over belangstelling. In de eerste 7 maanden van 2009 kende de provincie 17,3 procent meer toeristen.
Het aantal overnachtingen lag daardoor dertien procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. De groei doet zich vooral voor vanuit de binnenlandse markt en vanuit Duitsland en België.
Als gekeken wordt naar geheel Nederland vertonen de cijfers wel een licht herstel, maar toch nog een afname van een halve procent. Dat alles zegt Fryslân Marketing naar aanleiding van cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Meer omzet
De groei in Friesland doet zich al een aantal jaren voor, maar was nog nooit zo groot. Op basis van de grote groei in aankomsten en overnachtingen verwacht Fryslân Marketing dat ook de omzet groter zal zijn dan voorgaande jaren, zij het van beperktere omvang. Consumenten gaven per persoon immers minder uit en de prijzen stonden onder druk.
Goed ingespeeld
Volgens Fryslân Marketing heeft de provincie goed ingespeeld op de economische recessie, de veranderende behoefte van consumenten en plukt ze daar nu de vruchten van.
Directeur Paul van Gessel: "Samen met het bedrijfsleven hebben we ons meer dan voorheen gericht op de consument dichtbij. Niet alle bedrijven profiteerden overigens van de groei. Vooral moderne campings en bungalows deden goede zaken. De hotels in Friesland bleven steken op het niveau van 2008. Zij zagen het aantal overnachtingen slechts met 0,4 procent groeien (rest van Nederland: - 4 procent).
Ontwikkelingskansen
Voor Fryslân Marketing zijn deze nieuwste cijfers aanleiding bij de Tweede Kamer en bij het ministerie van Economische Zaken (EZ) aandacht te vragen voor de ontwikkelingskansen van het toerisme in gebieden als Friesland. De provincie wil een toeristische topattractie worden en vraagt daarom om erkenning en steun van het kabinet.
Ook onze horecanieuwsbrief ontvangen? Klik hier.

