Branchenieuws

Toilet blijft visitekaartje

Het toilet bepaalt voor een groot deel de totaalindruk van een bedrijf. Meer dan 88 procent van de bezoekers en werknemers houdt bij beoordeling rekening met de indruk van het toilet. Dat blijkt uit onderzoek dat Tork Nederland door het onafhankelijk onderzoeksbureau Intermetra heeft laten doen onder 845 Nederlanders en Belgen. Dit onderzoek liep van augustus tot oktober 2008.

Meer dan 26 procent van de respondenten geeft aan een restaurant te zullen verlaten als ze een vies toilet aantreffen. Niet verwonderlijk volgens Reneé Remijnse, marketmanager bij Tork: "De hygiëne op het toilet is voor 66 procent van de Nederlanders namelijk ook een graadmeter voor de hygiëne in de keuken." Daarnaast wordt het toilet door meer dan 95 procent van de respondenten genoemd als onderdeel bij het vormen van een totaalindruk van een hotel of restaurant.

De respondenten ergeren zich vooral aan toiletpapier dat op is, een toilet dat niet doorspoelt, vieze geur, een deur die niet op slot kan, zeep die op is en het ontbreken van papieren handdoekjes. Toiletbezoekers zijn bovendien erg bang voor het oplopen van infecties en ziekten. Met een grote meerderheid van stemmen wordt vooral het aanraken van en/of het zitten op de toiletbril gezien als grootste infectiebron. De deurknop volgt op de tweede plaats.

Het loont om extra aandacht aan het interieur van het toilet te besteden. Een mooi design van materiaal en voorzieningen blijkt namelijk het gevoel van hygiëne sterk te verhogen: dit geldt voor gemiddeld 38 procent van alle ondervraagden en zelfs 58,3 procent bij jongeren.