Branchenieuws

Totale Drank- en Horecawet goedgekeurd

De Tweede Kamer gaat akkoord met de totale tekst van het wetsvoorstel van de Drank- en Horecawet. Eerder al ging de Kamer akkoord met een aantal amendementen en moties. Nu is precies duidelijk hoe de nieuwe wet is vormgegeven en wat dat betekent voor de horeca.


De nieuwe wet treedt waarschijnlijk op 1 januari of 1 juli 2012 in werking. Eerst moet het voorstel nog langs de Eerste Kamer. Die kan het goed- of afkeuren, maar niet wijzigen. Het gebeurt vrijwel nooit dat de Eerste Kamer een voorbehoud maakt.

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) verwacht dan ook niet dat dit bij het wetsvoorstel Drank- en Horecawet gebeurt.

Verantwoordelijkheid
De brancheorganisatie vindt de nieuwe wet een verbetering en ziet een aantal positieve punten. "De invoering van de strafbaarstelling van jongeren onder de 16 jaar als ze alcohol in de horeca in bezit hebben, is een regelrechte steun in de rug voor ondernemers", zegt KHN.

"Niet alleen ondernemers zijn strafbaar, jongeren worden nu concreet op hun eigen verantwoordelijkheid aangesproken. Stuk voor stuk punten waar KHN jarenlang voor heeft gelobbyd."

Duidelijkheid
KHN vindt het ook een goede zaak dat het experimenteerartikel is geschrapt. "Ook is er nu eindelijk duidelijkheid. Gegeven het feit dat het proces om de nieuwe Drank- en Horecawet al sinds 2005 loopt, is dit een goede zaak."

Leidinggevenden
Verder is KHN blij met de nieuwe regels voor het bijschrijven van leidinggevenden. "Niet meer op de vergunning, maar op een aanhangsel. Dat scheelt administratieve lasten en onnodig hoge kosten. We pleitten daar jarenlang voor."

Veranderingen
KHN heeft ook de belangrijkste veranderingen voor horecaondernemers op een rij gezet.
01. Er komt geen experimenteerartikel zoals aanvankelijk was opgenomen in het wetsvoorstel. Tevens blijven de leeftijdsgrenzen gelijk.
02. Strafbaarstelling van jongeren onder de 16 jaar als ze alcohol in bezit hebben, zowel op straat als in de horeca.
03. Leidinggevenden niet langer op de vergunning, maar op aanhangsel bij de vergunning.
04. Bepaalde leidinggevenden hoeven niet te beschikken over een Verklaring Sociale Hygiëne (VSH).
05. De handhaving gaat van de nVWA naar de burgemeester. De burgemeester krijgt bevoegd gezag in plaats van het college van B&W. De opbrengst van bestuurlijke boetes gaat naar de gemeentekas.
06. Paracommercie.
07. Extra verordenende bevoegdheden voor gemeenten.
08. Bij art 35-ontheffingen is een VHS niet langer een vereiste.

Meer informatie over de belangrijkste veranderingen.

Niet opgenomen
Niet alle voorstellen van KHN zijn opgenomen in de nieuwe Drank- en Horecawet. Het gaat om de volgende.
01. Het voorstel voor de paracommercieregeling (gemeenten worden verplicht een verordening te maken in plaats van voorwaarden te stellen aan de individuele vergunning voor paracommerciële instellingen) gaat gewoon door.
02. Gemeenten krijgen ook de bevoegdheid om happy hours en prijsacties aan banden te leggen.
03. Ook de toegangsleeftijden kunnen worden gekoppeld aan sluitingstijden.

Niet bijdragen
KHN vindt dat deze laatste 2 gemeentelijke bevoegdheden niet bijdragen aan het terugdringen van alcoholmisbruik onder jongeren. "Samengevat; er gaan dus meer bevoegdheden naar de lokale overheid. De handhaving van de Drank- en Horecawet komt nagenoeg geheel bij de burgemeester te liggen."

"Dit biedt echter ook kansen voor lokale horecaondernemers en de KHN-afdelingen om tot beter lokaal maatwerk te komen."

Voor de toekomst
De Drank- en Horecawet stamt uit 1881. Telkens wordt er wat aan verbouwd. KHN vindt dan ook dat er in de toekomst een volledige nieuwe wet moet komen met 1 leidend uitgangspunt: hoe verankeren we in de wet dat er op een verantwoorde manier alcohol wordt verstrekt?

KHN maakt hiervoor een ontwerp in samenwerking met het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en andere stakeholders.