In de persoon van Ramses Singeling is Café De Stad in Utrecht een fervent Twitteraar. Het is maar een klein café, maar het heeft al driehonderd volgers. Er zijn natuurlijk ook genoeg andere sociale media, maar Singeling prefeert Twitter. "Zie het niet als verkoopinstrument."
In een interview met het bedrijfschap Horeca & Catering vertelt Singeling over zijn ervaringen met Twitter. Singeling: "Het was een logische keuze om met Twitter te werken omdat onze doelgroep echt bestaat uit Twitteraars. Wij hebben een klein café, maar er gebeurt veel."
"Zo hebben we heel veel verschillende bieren en wisselen we daar ook in. Daarnaast treden er regelmatig bandjes op. Met Twitter kunnen we kort communiceren met onze gasten over deze actualiteiten zonder het op te dringen. Op dit moment prefereer ik Twitter boven de andere sociale netwerksite’s omdat je wordt uitgedaagd om je tekst binnen honderdveertig tekens te houden. Je schrijft als het ware in slogans."
Contact
Op dit moment heeft @cafedestad zo'n driehonderd volgers op Twitter. "Dat is best veel voor een klein café. Wij doen het niet zozeer om nieuwe zieltjes te winnen, ondanks dat dit wel eens gebeurt. Het is voor ons vooral een manier om persoonlijk contact te hebben met onze doelgroep en vaste gasten."
In gesprek
Singeling: "Het mooie van Twitter is dat je ook interactie kan hebben met je gasten als ze niet bij je aan de bar zitten. Zo heb ik op Twitter wel eens gevraagd welk biertje ze zouden willen op de tap."
"Kijk daar wel mee uit en houdt het bij gesloten vragen. Het laatste wat je wilt is je gasten het idee geven dat je zelf geen idee hebt, dus de vraag maar bij hen neerlegt. Ik geef ze daarom bijvoorbeeld keuze uit twee verschillende bieren, inclusief beschrijving."
Domeinen
Horecaondernemers die op dit moment nog geen behoefte hebben om actief met een Hyves-, Facebook- of Twitterprofiel aan de slag te gaan, doen er wel goed aan alvast accounts met hun naam aan te maken.
"Er kan een dag komen dat je namelijk wel een profiel wilt aanmaken en het zou zonde zijn als dan blijkt dat jouw naam al vergeven is aan iemand anders."
Regels
Singeling heeft enkele ongeschreven regels waaraan hij zich houdt als hij voor de zaak Twittert. "De berichten moeten niet kil zijn want dan creëer je alsnog afstand, maar ik maak het ook niet té persoonlijk, want je spreekt namens de onderneming."
"Eén van de belangrijkste regels is dat je nooit negatief mag schrijven, hoe vervelend je gast ook was. Google indexeert alles wat je op Twitter schrijft en Google vergeet nooit iets."
Verkoopinstrument
"Erg belangrijk is dat je Twitter niet moet gaan zien als puur verkoopinstrument. Ik schrijf bijvoorbeeld nooit dat gasten per se moeten komen voor ons nieuwe biertje. In plaats daarvan schrijf ik wel vol passie en enthousiasme over ons nieuwe biertje met een stukje interessante content of een leuke link."
Twittertijd
Twitteren hoeft niet veel tijd te kosten. "Als je er eenmaal aan begint, zorg dan wel dat je up-to-date blijft. Twitter geeft je de mogelijkheid om in direct contact met je doelgroep te zijn, maar als er een vraag wordt gepost en je antwoord een week lang niet, ben je dat contact dubbel en dwars weer kwijt."
"Plaats het liefst elke dag wat op je Twitter, maar alleen als je iets te vertellen hebt. Een van de grootste fouten die je kan maken is om er maar wat op te gooien zodat er beweging in blijft. Ik doe alles met mijn smartphone, waardoor ik, waar ik ook ben, altijd even een berichtje of foto kan posten."
Tot slot geeft Singeling nog enkele tips. "Bedenk wat jouw onderneming bijzonder maakt en straal dat uit in je berichten. Wees niet bang om te linken naar content van anderen, zo versterk je je imago. Stel jezelf tenslotte op als specialist en kom met leuke, interessante of grappige weetjes over zaken die gerelateerd zijn aan de onderneming."
Twitter-account Café De Stad.
Twitter-account Proost! (&Horeca Entree).
Bron: bedrijfschap Horeca & Catering.
Proost! Magazine nu ook op Hyves!
Ook
onze gratis horecanieuwsbrief ontvangen? Klik
hier.
Twitter-account Proost!
Magazine
& Horeca
Entree.

