Tijdens het Welcome Gastvrijheid Gala dinsdag 23 september in de Beurs van Berlage zijn de eerste Welcome Awards uitgereikt.
Dit zijn awards voor de meest gastvrije organisaties en personen van Amsterdam. De prijzen zijn tot stand gekomen door enqu?s te verspreiden onder Amsterdammers en bezoekers van Amsterdam. De winnende individuen deden ieder mee aan een Welcome Training en zijn door hun leidinggevenden voorgedragen voor een award.
In de categorie Attractie/Evenement hebben gewonnen de Amsterdam Gay Pride en Anna Bouwman, co?nator van de vrijwilligers van het IJ Festival. De meest gastvrije Amsterdamse horecaonderneming is het Wereld Eethuis Bazar. Sadiq Siderius, buitenportier van het NH Grand Hotel Krasnapolsky won de Welcome Award voor meest gastvrije horecawerknemer. De award voor het beste Dienstverlener/Vervoersbedrijf ging naar het GVB. Jessica Schrier, receptionist van Camping Zeeburg nam in diezelfde categorie de award voor beste dienstverlenende werknemer mee naar huis.
In de categorie Museum/Theater ging de prijs naar Koninklijk Theater Carr?Beveiliger van het Stedelijk Museum Milos Begenisic won de award voor gastvrije werknemer in diezelfde categorie. In de laatste categorie, Detailhandel, ging de prijs voor meest gastvrije organisatie naar de Bijenkorf. Pamela de Jong, senior salesmanager Coster Diamonds, ging naar huis met de award voor meest gastvrije werknemer in de categorie Detailhandel. Een speciale Welcome Amsterdam Award werd uitgereikt aan Peter Becker van Canal Company voor al zijn inzet voor de stad, met name op het water.
De awards met prijzenpakket werden onder andere uitgereikt door Roberto Payer, directeur Hilton Hotel Amsterdam, en Ren?ouwenberg, directeur Passengers Terminal Amsterdam. Op het gala werd verder teruggeblikt op het eerste jaar Welcome in Amsterdam. Het afgelopen jaar organiseerde het gelijknamige projectbureau gastvrijheidpresentaties, -trainingen en -workshops voor taxichauffeurs, serveersters, winkelbediendes, hoteldirecteuren en de gemeentelijke loketbeambten. In haar eerste jaar heeft Welcome meer dan zesduizend dienstverleners getraind. Bezoekers waarderen de stad inmiddels met een ruime acht.
Het Welcome Gastvrijheid Gala werd mede mogelijk gemaakt door Heineken en Canal Company.

