De meeste koks halen hun inspiratie voor hoofdgerechten uit vakbladen; meer dan tachtig procent maakt (soms) ook gebruik van suggesties van leveranciers.
Dat is althans de uitkomst van het onderzoek 'Hoofdgerechten' van FoodservicePeil (FSP) Horeca. Daarin werd de deelnemende koks gevraagd naar trends, ontwikkelingen en inspiratiebronnen.
Biologisch
Het aanbieden van biologische producten is volgens de chefs de belangrijkste trend die ook de komende jaren bepalend zal blijven. Een afname van het zoutgebruik wordt niet als trend van de toekomst gezien.
Bereiding
Verder blijkt dat eetcafés, bistro's en brasserieën vaker dan (hotel-)restaurants kiezen voor eigen bereidingen ten opzichte van basisbereidingen bijvoorbeeld met betrekking tot warme saus en brood.
Ook hanteren ze een ander prijsbeleid en assortimentssamenstelling.
Vlees en vis
Vrijwel alle horecagelegenheden hebben vlees- en visgerechten op de menukaart staan, vleesgerechten zijn nog altijd het meest populaire hoofdgerecht bij gasten.
De bereidingswijze 'bakken' is voor zowel vlees als vis de meest gehanteerde bereidingswijze.
Hoofdgerechten
De Nederlandse horecamarkt serveert zo'n tweehonderd miljoen hoofdgerechten per jaar, in het weekend worden dagelijks bijna twee keer zoveel hoofdgerechten geserveerd dan op doordeweekse dagen.
Het onderzoek
Het FSP Horeca is een reeks onderzoeken in de horecabranche van Foodinc., in samenwerking met het Nederlands Kokspanel. De onderzoeken zijn van continue, herhalende aard, zodat trends binnen de verschillende deelonderwerpen inzichtelijk kunnen worden gemaakt.
---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

