Branchenieuws

Veel steun voor leeftijdcheck in horeca

De nieuwe legitimatiemaatregel voor de aankoop van alcohol in de supermarkt wordt goed nageleefd. Dat meldt het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) op grond van een door de EFMI Business School gedaan onderzoek. Velen vinden dat de horeca dit voorbeeld zou moeten volgen.

Een half jaar na de invoering van de nieuwe legitimatiemaatregel, die het consumenten tot twintig jaar verplicht om zich bij aankoop van alcohol in de supermarkt te legitimeren, is 89 procent van de klanten op de hoogte van de maatregel. 95 procent vindt het bovendien een goed initiatief en als het aan hen ligt, wordt de legitimatiemaatregel ook doorgevoerd op andere plaatsen waar alcohol wordt verkocht. Vrijwel iedereen vindt dat slijterijen, sportkantines en horeca het voorbeeld van de supermarkten moeten volgen.

De kans voor jongeren onder de 16 om gecontroleerd te worden in de supermarkt is na invoering van de maatregel sterk gestegen. De VWA-inspecteurs constateerden dat in 85 procent van de aankooppogingen door jongeren de leeftijdgrens goed werd nageleefd. Het CBL heeft daarnaast een mystery shopping-onderzoek laten uitvoeren door Universiteit Twente met vijftienjarigen. 49 procent van de jongeren werd hierbij door de caissière op leeftijd gecontroleerd doordat ze daadwerkelijk legitimatie moesten tonen, waarbij het opvallend is dat een jongere in het westen meer kans heeft om gecontroleerd te worden dan in het noorden van het land.

Wel is het zo dat in de helft van de gevallen de omrekening van geboortedatum naar leeftijd fout ging. Daarom zal het CBL volgend jaar fors inzetten op de verbetering hiervan. Met een grootschalige campagne zullen de caissières getraind moeten worden, zodat zij, wanneer ze om legitimatie vragen, ook de juiste leeftijd berekenen. Een rekenhulpmiddel voor bij de kassa kan hierbij helpen.