Branchenieuws

Vinden.nl stopt met gebruik 'Braaklekker'

De zoekmachine Vinden.nl geeft gehoor aan het dringende verzoek van Joop Braakhekke om niet langer de naam Joop Braaklekker te gebruiken in zijn reclamecampagne. De televisiekok eiste een schadevergoeding van 25.000 euro.

Onlangs startte Vinden.nl een reclamecampagne waarin verschillende personages zogenaamd zoeken met Vinden.nl. In de commercials in diverse, landelijke media wordt daarbij onder andere gebruik gemaakt van het personage Joop Braaklekker.

Onrechtmatig
Bij monde van zijn advocaat liet de televisiekok weten de reclame-uitingen onrechtmatig te vinden. Hij dreigde naar de rechter te stappen als Vinden.nl niet zou stoppen. Ook eiste hij een schadevergoeding van 25.000 euro.

Vinden.nl heeft daarop besloten de reclamecampagne te staken. Daarnaast stelt de zoekmachine voor per gepersifleerde BN'er een bedrag van duizend euro te geven aan een goed doel.

Andere BN'ers
Ook Willibrord Frequin en Katja Schuurman lieten weten niet blij te zijn met het gebruik van hun gepersifleerde namen. "Eigenlijk begrijpen we de commotie niet. In de media worden bekende Nederlanders continu ongevraagd gepersifleerd in programma’s als Koefnoen, de TV kantine en Evers staat op",  aldus Jan-Willem Tusveld, directeur Vinden.nl. "We hebben gewoon een grappige reclamecampagne willen maken. We hadden nooit gedacht dat de BN'ers hier zoveel aanstoot aan zouden nemen."

Al de BN'ers mogen zelf bepalen aan welk goed doel het bedrag wordt overgemaakt. Tusveld:  "We hopen dat ze gebruik willen maken van ons voorstel en dat hiermee de kou uit de lucht is."