Vlees leent zich bij uitstek om meer mee te doen dan tot nu toe gebeurt. Het moet trendsettend worden in plaats van trendvolgend.
Producenten kunnen en moeten in hun aanbod beter aansluiten op de algemene trends in food en samenwerking zoeken met andere partijen. Dat was donderdag 16 september de algemene strekking van het symposium 'Vleeswaren, een wereld aan variatie' in de Cruise Terminal in Rotterdam.
Geest van de tijd
Op het symposium constateerde trendwatcher Anneke Ammerlaan tal van aanknopingspunten om vleeswaren meer aansluiting te laten vinden bij de geest van de tijd. En die kenmerkt zich volgens haar in een behoefte aan authenticiteit, aan 'real food'.
Dat is niet alleen echt in het gebruik van grondstof en smaak, maar herbergt ook herwaardering van het eigen cultuurgoed in zich. Traditionele producten kunnen in een nieuw jasje opnieuw een trend worden. Ook het gebruik van vleeswaren als maaltijdcomponent zet door.
Slow food
Andere ontwikkelingen signaleerde Ammerlaan in het slow-foodconcept: de terugkeer naar seizoensgebonden producten, natuurlijke, eenvoudige smaken en een revival van dierlijk vet.
Ten slotte meldde ze dat mediterraanse keuken uit is en de nordic keuken het helemaal gaat maken.
Sprekers
Andere sprekers op het symposium waren Jos Goebbels (voorzitter van de Vereniging voor de Nederlandse Vleeswarenindustrie), Niels Dijkman (ABN AMRO), trendwatcher Goos Eilander en Marc Jansen (directeur Consumentenzaken en Kwaliteit van het CBL).
---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

