De Nederlandse horeca heeft in 2009 voldoende kansen, ondanks dat de consument het komende jaar extra zorgvuldig zal zijn in de keuze om zijn euro uit te geven. Dat is het signaal dat Koninklijk Horeca Nederland afgeeft op de dag dat de horecavakbeurs Horecava van start gaat in de Amsterdam Rai.
Ondanks de kredietcrisis wordt verwacht dat de koopkracht van de consument licht zal groeien. "Daar liggen unieke mogelijkheden voor de horeca, wanneer wij onze gasten voldoende kwaliteit en beleving bieden tegen een redelijke prijs", aldus directeur Lodewijk van der Grinten van Koninklijke Horeca Nederland. "Stuurmanskunst, innovatief ondernemen en oog voor maatschappelijke kwesties zoals (voedsel)veiligheid en obesitas, zijn in de horeca belangrijke drijfveren om aan de wensen van onze gasten te voldoen. Investeren in mensen en bedrijf blijft belangrijk. De professionaliteit en flexibiliteit van de horecabranche geven daarbij vertrouwen", stelt van der Grinten.
Horeca Nederland ziet het gebruik van streekgebonden producten, speciaalbieren en de opkomst van specialiteitenkoffie als belangrijkste trends voor het komende jaar. De horeca als third place wordt steeds belangrijker; een neutraal en gastvrij terrein waarin mensen elkaar ontmoeten. Het nachtleven wordt kleinschaliger en gevarieerder. Ook blijft er aandacht voor gezonde producten. In de strijd tegen obesitas worden vaker 'tasting menu's' geboden die bestaan uit meerdere kleine gangen.

