Branchenieuws

Vrouwen brouwen, proeven en discussiëren

In de Jopenkerk in Haarlem is woensdag 21 september een landelijke brouwdag voor vrouwen. Maximaal 120 vrouwen kunnen dan ervaren hoe het vroeger was toen de vrouw nog zelf de roerstok in haar handen had. Daarnaast vindt een paneldiscussie plaats over de huidige biermarketing.


Aansluitend kunnen vrouwen netwerken en meedoen aan een grootschalige blind-bierproeverij. Het initiatief is ook een opwarmer voor de Nederlandse Brouwerijdagen op zaterdag 24 en zondag 25 september.

Initiator van dit evenement is bierliefhebber en blogger Fiona de Lange die zichzelf de missie heeft gegeven om meer vrouwen aan het bier te krijgen.

Enthousiast
De Lange: "Na de zeer succesvolle eerste vrouwenbijeenkomst in juni bij brouwerij La Trappe wist ik direct dat er een vervolg zou komen. Vrouwen waren laaiend enthousiast en zelfs van de 25 procent niet-bierdrinkende vrouwen ging de helft na de bijeenkomst toch bier drinken."

"Vooral omdat ze zo verrast waren over de smaakdiversiteit van bier."

Paneldiscussie
"Pilsbrouwers weten vandaag de dag met hun biermarketing nog steeds geen vrouw te raken en praten ook niet over de uiteenlopende biersmaken. Het zal daarom een interessante en leuke paneldiscussie worden over de ideale biermarketing."

"Uiteraard laten we ook een man aan het woord om de vrouwelijke ideeën op haalbaarheid te toetsen."

Veel smaken
Michel Ordeman en Lydian Zoetman, directie Jopen: "Bij ons in de Jopenkerk zien we steeds meer enthousiaste vrouwelijke bierdrinkers. Toch is het nog steeds fantastisch om te zien als mensen naar onze tapkranen kijken en dan tot de conclusie komen dat er zoveel verschillende biersmaken zijn. En dat is natuurlijk nog maar het begin."

Deze brouwdag
voor vrouwen is voor ons daarom een perfect initiatief om compleet te ondersteunen en zo de consument te informeren over de variëteiten van bier."

Afbeelding: Raldo Neven, Neven Fotografie.