Heineken is de nieuwe aanvoerder van de FB50, MT’s (Management Team) jaarlijkse lijst met de beste familiebedrijven van Nederland. De brouwer is beursgenoteerd, maar de familie houdt het heft in handen. En: "Bier is op zich geen erg onderscheidend product meer".
Dat schrijft Management Team. De familie die nog steeds een hoofdrol speelt achter de schermen bij ’s lands grootste bierbrouwer, lijkt al bijna 1,5 eeuw garant te staan voor succes.
Met een omzet van 14,7 miljard euro in 2009 (vierhonderd miljoen meer dan een jaar eerder) loste Heineken de familie Fentener van Vlissingen, eigenaren van SHV, af als nummer 1 in de lijst van MT.
Constructie
Heineken is weliswaar beursgenoteerd, maar de familie is nog steeds grootaandeelhouder en de zeggenschap is gegarandeerd via de constructie die tegenwoordig wel de 'Heineken-truc' wordt genoemd: iets meer dan de helft van de aandelen van Heineken NV (50,05 procent) is in handen van de Heineken Holding NV.
En die is weer voor bijna 59 procent in handen van l’Arche Green NV, dat weer voor 88 procent in handen is van de nazaten van Gerard Adriaan Heineken – de man die in 1864 de Amsterdamse brouwerij De Hooiberg overnam en die zijn eigen naam gaf.
Overname Femsa
Dat het een echt familiebedrijf is bleek ook uit de overname van Femsa Cerveza in 2009. Met die overname was een bedrag van 7,6 miljard euro gemoeid, veel minder dan de elf miljard die analisten hadden verwacht.
Dat was naar verluidt te danken aan de vertrouwensband tussen de twee families.
Beschikbaarheid
De continuïteit die kenmerkend is voor familiebedrijven, is bij Heineken onder meer terug te zien in de zorgvuldigheid waarmee het merk wordt gekoesterd en de opbouw van het distributienetwerk. Bier is op zich geen erg onderscheidend product, zegt Alfred Griffioen (partner bij Alliance Experts), en daarom is beschikbaarheid strategisch belangrijk.
"Je gaat niet snel naar een andere kroeg of supermarkt als ze jouw biermerk niet hebben. Dat heeft Heineken goed onderkend. Het bedrijf zorgt voor goede distributie met overnames, maar ook met zo’n twintig joint ventures wereldwijd."
"De partner brengt dan het lokale productie- en distributienetwerk in, Heineken levert zijn sterke merk en de kwaliteitscontrole. Als familiebedrijf heeft Heineken oog voor zulke langdurige relaties."
Niet log
"Oud, groot, maar zeker niet log", zo kenschetst Henk Volberda, hoogleraar Strategisch Management in Rotterdam, het bedrijf. "Dat laatste is deels te danken aan de familiecultuur. De hands-onmentaliteit is gebleven. Denk aan Freddy die zich zelf bezighield met het lachende e’tje."
Kenmerkend voor de Heinekencultuur is de open oriëntatie, aldus Volberda. "Ze staan open voor vernieuwingen in management, producten en processen. We kennen Heineken van de knappe marketing, maar ze excelleren ook in IT en logistiek."
Aderen
'Living the beer', zo noemt merkdeskundige Paul Moers de kracht van Heineken. "Bij het personeel stroomt bier door de aderen. Ik woonde vroeger in Indonesië naast een Heinekendirecteur. Hij nam voor elke sociale gelegenheid een draagbaar vaatje mee. Zijn Heineken was er altijd. Die identificatie is uniek."
Bron: Management Team.
Hyves-account Proost! Magazine
Gratis horecanieuwsbrief Proost! Magazine
Twitter-account Proost!
Magazine.

