Het Amsterdam Toerisme & Congres Bureau (ATCB), het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) en Koninklijke Horeca Nederland (KHN) starten weer een nieuwe campagne om de terugloop van het toerisme te beperken.
Dit schrijft TourPRess. Het aantal overnachtingen in Amsterdamse hotels liep in 2008 met zes procent terug. Het aantal gasten liep terug met 6,9 procent, wat duidt op een kortere verblijfsduur.
Het aantal overnachtingen van Nederlanders nam met 8,1 procent af, de overnachtingen door buitenlanders daalden met gemiddeld 5,6 procent. Bezoekers uit de Verenigde Staten - de belangrijkste, intercontinentale markt voor Amsterdam - boekten 18,2 procent minder overnachtingen.
Positief
Uit een aantal landen kwamen juist meer toeristen naar Amsterdam. Het aantal Duitse gasten dat in Amsterdam overnachtte steeg met 11,3 procent en het aantal Belgische gasten steeg met 4,8 procent.
En het ziet er naar uit dat april de eerste, positieve cijfers laat zien (vergeleken met april vorig jaar). Dat schrijft ATCB mede toe aan een andere, extra promotiecampagne, die het samen met het NBTC in november 2008 opzette.
Prognose
ATCB verwacht op dit moment voor 2009 circa tien procent minder hotelgasten in Amsterdam. Deze schatting is gebaseerd op de meest recente gegevens tot en met maart, uit diverse bronnen die ATCB voortdurend bijhoudt.
Campagne
Om het toerisme in Amsterdam en omstreken nog verder te bevorderen, starten de organisaties dus binnenkort nog een nieuwe, grootscheepse campagne. Hiervoor is geld vrijgemaakt door Lodewijk Asscher, wethouder Economische Zaken van de gemeente Amsterdam, en staatssecretaris Frank Heemskerk van het Ministerie van Economische Zaken.

