Volgens trendwatcher Li Edelkoort is wellbeing dé trend van deze eeuw. In steeds meer producten en diensten is wellbeing terug te vinden.
Als het economisch wat minder gaat en er is onrust en onzekerheid in de markt, vluchten mensen voor de boze, bange buitenwereld. Ze richten hun aandacht meer op hun omgeving en hun eigen welbevinden. Dat zoeken ze niet in materiële dingen, maar meer in immateriële zaken. Ze gaan dan liever naar een spa dan dat ze het zoveelste paar schoenen kopen.
Keuze
Edelkoort: “In steeds meer producten is wellbeing terug te vinden. Wellbeing is meer dan wellness. Wellness is een onderdeel van wellbeing, dat gaat over lichaam en geest. Wellbeing gaat ook over mooie producten, stoffen, geuren, kleuren, de aanraking.” De trend is begonnen in hotels met aandacht voor zachte bedden, exclusieve zeepjes en veel sfeerverlichting. “Het gaat ook over keuze. Kregen we vroeger brood met boter in een restaurant, nu zijn het drie soorten brood, drie soorten olie en drie soorten boter.” Horecabedrijven die aandacht besteden aan het welbevinden van de gast zullen scoren. Li Edelkoort geeft op 16 november voor het eerst een exclusieve masterclass over het vakgebied wellbeing.

