De Nederlander houdt van wijn en kijkt in het algemeen met respect naar het product wijn. Onderzoeksbureau Trendbox heeft dat bekendgemaakt tijdens het Symposium Wijn en Marketing in Den Haag.
Trendbox verrichtte in opdracht van het Productschap Wijn onderzoek naar de beleving van wijn onder zo'n duizend wijndrinkers van vier verschillende generaties. Het onderzoek wijst uit dat het imago van wijn bijzonder goed is in alle leeftijdscategorieën en bij beide sexen. Opvallende uitkomst is dat vrouwen wijn veelal als facilitator zien voor een prettige en plezierige gelegenheid, terwijl mannen wijn veel meer zien als een product waarover je kennis wilt opdoen.
De opmars van de consumptie van wijn in de afgelopen dertig jaar is volgens de onderzoekers te herleiden tot een gedaalde gemiddelde leeftijd waarop de consument regelmatig wijn is gaan drinken. Naast een toename van de gemiddelde consumptie per hoofd van de bevolking, is de totale groei onmiskenbaar verbonden met de gemiddelde leeftijd waarop de consument regelmatig wijn is gaan drinken. Lag dat voor de vijftigplussers in het onderzoek rond 35 jaar, bij de respondenten onder de 35 jaar ligt deze leeftijd rond 23 jaar. Op basis hiervan stelt het productschap dat wijn gedemocratiseerd is en een mogelijke oubollige of elitaire connotatie voorgoed is kwijtgeraakt. De nieuwe generatie wijndrinkers kijkt respectvol tegen het product wijn aan en wil daar kennis over opdoen.
De complete onderzoeksresultaten zijn te raadplegen op de website van het Productschap Wijn, www.wijn.nl.

