Prosecco is zowel thuis als in de horeca een groot succes. In sommige horecazaken zijn de flessen niet aan te slepen. Vanavond in het tv-programma Goudzoekers gaat de VPRO op zoek naar de winnaars en verliezers rond de prosecco-hype.
Dit jaar hebben we in Nederland tachtig procent meer prosecco gedronken dan vorig jaar. We drinken de bubbels niet alleen tijdens de feestdagen, maar het hele jaar door; op terrasjes, op het strand en zelfs tijdens een laat ontbijt. Waar komt deze plotselinge hype vandaan? Wie heeft het bedacht en wie profiteert er van de bubbelmanie? En zijn er ook verliezers van de hype?
Goudzoekers bezoekt de Nederlandse importeur die prosecco in Nederland zo populair gemaakt heeft. In Italië, waar de prosecco vandaan komt, zijn ze niet zo blij met de enorme populariteit. Er komt volgens de wijnboeren steeds meer troep op de markt en daar willen ze een stokje voor steken.
Goudzoekers gaat naar Veneto om erachter te komen hoe de boeren deze 'goedkope rotzooi' uit de schappen proberen te krijgen en bezoekt een Oostenrijkse ondernemer die juist een slaatje probeert te slaan uit de hype door blikjes Prosecco te introduceren met Paris Hilton. Goedzoekers is vanavond te zien om 19.20 uur op Nederland 2.

